7 tipov, ako získať pozornosť používateľa za menej ako 7 sekúnd

Možno ste už počuli, že priemerná doba udržania ľudskej pozornosti v online svete predstavuje menej ako 8 sekúnd (o sekundu zaostávame za rybkami). Ako zaujať návštevníkov v dobe pohyblivých reklám, otravných pop-upov a dotieravých notifikácii?

7 tipov ako získať pozornosť návštevníka na webe za menej ako 7 sekúnd

Jednoduchý 7-sekundový test

Každý máme vo svojom okolí niekoho, kto je tak úprimný, že na jeho kritiku sa môžeme spoľahnúť. Poproste túto cennú osôbku, aby ohodnotila váš web v priebehu 7 sekúnd. Za tento čas by mala každá webstránka poskytnúť jasné odpovede na všetky uvedené otázky.

  • O čom vlastne je? Informácia, ktorú by mal návštevník zistiť už počas prvých sekúnd. Dosiahneme to s pomocou loga, úvodného obrázku alebo sloganu.
  • Zaujíma ma to? K tomu vám pomôže dobre navrhnutý, štruktúrovaný a moderný dizajn.
  • Čo sa odo mňa očakáva? Web by mal byť optimalizovaný tak, aby premenil návštevníkov na zákazníkov. Jasné CTA prvky postrčia k nákupu, vyplneniu formulára alebo iným želaným akciám.
  • Chcem sa o to s niekým podeliť? V dobe sociálnych médií sa zdieľanie online obsahu stalo normou. Máte tak dobrý a unikátny obsah, že ho používateľ bude chcieť zdieľať medzi priateľmi?

Prešla vaša stránka týmto testom? Gratulujem. Ak sa váš pravdovravný známy trápi s 2 / viacerými otázkami, tak nastal čas na prestavbu.

1. Vizuálne prvky, ktoré priťahujú pozornosť

  • Farba – o farbách a ich význame na konverzie sme už písali. Teraz sa však zameriame primárne na upútanie pozornosti. Nesnažte sa mať komplet celú stránku rovnako výraznú. Ak chcete niečo vyzdvihnúť, alebo na niečo poukázať, musíte to farebne odlíšiť. Určite si najdôležitejšie oblasti a následne ich zvýraznite, alebo naopak, stlmte farby okolia. Kontrastom upriamite pozornosť na to, čo považujete za dôležité (CTA prvky, zľavy, akcie…)

Žltá je používaná takými značkami, ako je napríklad McDonald’s; je spojená s pocitom tepla, jasu a optimizmu. Oranžová, ktorú používajú Orange a Nickelodeon, je považovaná za priateľskú a veselú, vyžaruje dôveru. Červená je farba odvahy – evokuje napríklad rýchle športové autá. Je to vzrušujúca farba a symbolizuje mladosť; používa ju napríklad Coca-Cola, ktorej nápoj je určený hlavne pre mladých. (smallbusiness.chron.com)

7 tipov ako získať pozornosť návštevníka na webe za menej ako 7 sekúnd

(zdroj)

  • Orientácia – upútať môžete aj zmenou orientácie obrázka, grafického prvku či buttonu. Je dôležité, aby jednoducho vyčnieval z radu.
  • Veľkosť – veľké písmená, alebo naopak, menšie písmená, obrázky či buttony automaticky priťahujú pohľady (rôznorodosť).

2. Pohyb

S pohyblivými prvkami na webe sa určite stretol každý z nás. Prečo napríklad nespraviť zo statických CTA prvkov dynamické? Napríklad pomocou CSS3 animácií môžete znásobiť naliehavosť výzvy pomocou pulzácie alebo rotovania tlačidla. Musíte dodržať zásadu, že na to, aby prvok naozaj vynikol, tak sa musí od okolia odlišovať. V tomto prípade musí byť okolie statické.

Silu pohybu môžete využiť viacerými spôsobmi:

  • Zväčšovanie sa / približovanie sa – ideálne, ak ide o reálne predmety, ľudí alebo zvieratá.
  • Dynamické obrázky – aj statické obrázky, ktoré pohyb len naznačujú, pútajú pozornosť lepšie než tie, ktoré zobrazujú postavy vo fáze pokoja.

Pozornosť - dynamický obrázok

(príklad – dynamický obrázok – zdroj)

  • Pohyb osoby – vďaka možnosti stotožnenia sa s reálnou osobou tento spôsob u niektorých platí ešte viac, ako pohyb animovaných postavičiek.
  • Pohyblivá animácia – vyžaduje si pozornosť od nepamäti. Ak by naši prapredkovia ignorovali pohybujúcich sa predátorov, dnes by ste tento článok nečítali. ????

3. Ľudia

  • Tváre – ľudské tváre sú veľmi silný nástroj. Ľudia neustále skúmajú svet a hľadajú niečo, čo im je známe. Známe veci, miesta alebo ľudia im dodávajú pocit bezpečia a istoty. Pri pohľade na tvár sa v ľuďoch automaticky vyvolá nejaký pocit alebo empatia s danou osobou. Pokiaľ návštevník obsah stránky zadefinuje napríklad ako problém, dilemu, zvyk alebo čokoľvek iné, tak ho zaujme ho a cíti sa pochopený. (smashingmagazine.com)
  • Telá – dajme tomu, že si v e-shope kupujete šaty. Ak ich uvidíte na fotke na konkrétnom človeku, máte lepšiu predstavu o tom, ako by asi vyzerali na vás. Určite vás oslovia viac, ako keby ste rovnaký model šiat videli zobrazený samostatne.
  • Časti tela – nemusíte použiť celé telo, aj jeho časti sa dajú využiť veľmi efektívne – napríklad ukazovák môže upozorňovať na niečo, čo by návštevníkovi nemalo ujsť. Ide o to, že čím realistickejšie vyzerá časť tela, tým väčšiu aktiváciu mozgu vyvolá.

(zdroj)

 4. Zvieratá

Zvieratká, najmä rozkošné psíčky a mačiatka, pútajú pozornosť jedna radosť. Stovky úspešných reklám sú toho dôkazom. Možno ste už počuli ten vtip – chcete, aby sa vaša reklama stala virálnou? Všetko, čo potrebujete, sú 2 roztomilé mačky. A to nehovorím len preto, že som ich veľkou obdivovateľkou. Doslovným príkladom je aj reklama na sušienky McVities.

Super reklamu si v tomto smere urobila aj spoločnosť Ikea, ktorá zverejnila fotografie opustených psíkov spiacich v kútoch jednej z talianskych pobočiek. Zamestnanci sa to­tiž roz­hodli, že ich ochrá­nia pred kle­sa­jú­cimi tep­lo­tami na uli­ciach, v kto­rých sa tú­lali.

5. Gestá a mimika

Neverbálna komunikácia má veľký význam aj v reklame. Je to totiž kombinácia už aj tak dosť silných faktorov – ľudskej tváre alebo časti tela a pohybu. Vezmime si napríklad také žmurknutie, nadvihnutie obočia, nasmerovanie pomocou ukazováka alebo obyčajný postoj vyjadrujúci sebavedomie. Veľmi dobrým ťahom je aj upriamenie pozornosti tým smerom, ktorým sa pozerá človek na obrázku.

6. Emócie

Snažte sa, aby návštevníci niečo cítili, počas konzumácie obsahu. Píšte tak, aby mali pocit, že ho musia čítať. Emócie sú to, čo chytá ľudí za srdce.

  • Príjemné emócie – fotografie ľudí, ktorí sa zabávajú, sú šťastne zamilovaní alebo pomáhajú druhým, roztomilé deti či mláďatká, prirodzene vyvolávajú pozitívne emócie a prebúdzajú obrazotvornosť, čím pútajú pozornosť.

  • Nepríjemné emócie – napríklad hrozba. Nejde ani tak o vyvolanie pocitu ohrozenia, ako skôr o cielené zvýšenie pozornosti. Aj strach, že sa minú posledné voľné miesta na zájazd alebo posledné kusy výrobku na sklade, vie zaktivizovať pozornosť návštevníka. Emócie vzbudzuje napríklad aj reklamná kampaň pre Crisis Relief Singapore, ktorá vyzýva ľudí k dobrovoľníctvu v ich radoch.

7 tipov ako získať pozornosť návštevníka na webe za menej ako 7 sekúnd

  • Provokatívne – neobvykle veľké, extrémne priblížené, zobrazujúce kontroverzných ľudí alebo extrémne nápady, zaujmú pozornosť už od začiatku. Či konkrétne provokatívne zobrazenie vyvoláva príjemné alebo nepríjemné emócie, závisí od návštevníka a subjektu. Je však zrejmé, že si získa jeho záujem. Na tomto princípe stavia predovšetkým bulvár. Ak teda chcete použiť podobné praktiky, robte to s mierou. Inak celý koncept vyznie prinajmenšom, ehm… lacno.

(zdroj)

  • Prekvapenie – obrázky, ktoré sú nečakané alebo majú vizuálny či koncepčný zvrat, môžu vyvolať pozornosť vďaka prekvapeniu. Ľudia majú sklony k vytváraniu určitých predstáv o tom, ako by mali veci pokračovať, o príčinách a následkoch, ako aj o tom, čo k sebe patrí a čo nie. Ak uvidia niečo, čo je v rozpore s ich očakávaniami, vyvolá to u nich prekvapenie – a tým aj želaný záujem. Príkladom prekvapenia sú dve možnosti: tabu alebo novinka.

7 tipov ako získať pozornosť návštevníka na webe za menej ako 7 sekúnd

(zdroj)

  • Zmätenosť – pohľad na neznáme objekty alebo terén, nesúlad obrázkov alebo jedinečná perspektíva môžu upútať pozornosť tým, že uvedú diváka do zmätku. Nezvyčajná vizuálna stránka je náročná a vyžaduje, aby ju návštevník rozlúštil, ak ju chce pochopiť. Ak mu to však trvá príliš dlho, rátajte s tým, že web jednoducho opustí.

7 tipov ako získať pozornosť návštevníka na webe za menej ako 7 sekúnd

(zdroj)

7. Mentálna interakcia

Súvisí s tým, ako sa ľudia dokážu stotožiť s používaním predmetu, ktorý je na obrázku. To je spojené s prezentáciou oblečenia priamo na osobách či napríklad zobrazením mobilu držaného v dlani.

Samozrejme, spôsobov, ako možno získať pozornosť zákazníkov na webe je oveľa viac. A výsledky ich používania hovoria sami za seba. Máte svoj osvedčený tip, o ktorom viete, že naozaj funguje? Podeľte sa oň s nami v komentári.