8 neodpustiteľných chýb pri prevádzkovaní e-shopu – robíte ich aj vy?

Svet e-commercu je plný príležitostí, ale aj rizika. Počet e-shopov rýchlo rastie a spolu s ním aj nároky klientov. Stačí drobná chybička (o ktorej možno ani len netušíte) a zákazník utečie ku konkurencii. Pozrite si najčastejšie chyby pri prevádzkovaní e-shopu, ktorým by ste sa mali rozhodne vyvarovať.

Chyby na e-shope

1. Štruktúra webu je totálny chaos

Čo urobí používateľ, keď na stránke blúdi a nemôže nájsť, čo hľadá? S veľkou pravdepodobnosťou odíde tam, kde to nájde rýchlejšie. Chcete tomu zabrániť?

Dbajte o to, aby stránka bola jasná a prehľadná. Tovar alebo služby rozdeľte do jednotlivých kategórií a pomenujte ich výstižnými názvami.

Pokiaľ sú kategórie príliš všeobecné, alebo obsahujú priveľa produktov, tak vytvorte podrobnejšie delenie pomocou podkategórií. Zákazníkom, ktorí vedia, čo chcú, uľahčite vyhľadávanie prostredníctvom filtra.

Menu e-shopu musí zahŕňať všetko, čo zákazník potrebuje vedieť. Okrem prehľadných kategórií produktov pamätajte aj na kontaktné informácie, informácie o doprave a možnostiach platby, históriu e-shopu či FAQ.

2. Nedostatok inovácií

Nudný dizajn, pomalé načítavanie, zdĺhavý objednávkový systém – to všetko sú neodpustiteľné chyby pri prevádzkovaní e-shopu. Nebuďte ako Šípková Ruženka a nezaspite dobu. Technológie napredujú míľovými krokmi a váš nový e-shop bude po 2 rokoch bez aktualizácie zapadnutý prachom.

Počet zákazníkov, ktorí nakupujú online prostredníctvom mobilného zariadenia, tabletu či smartfónu, každým dňom narastá. Responzívny dizajn je už totálnym a nevyhnutným štandardom.

Využite inovácie vo svoj prospech. Pokiaľ ste tak ešte nespravili, je najvyšší čas, aby ste prešli na platformu s responzívnym dizajnom, zrýchlili načítavanie stránky a upravili dizajn webu do modernej podoby.

ODPORÚČAM PREČÍTAŤ
Zaujala vás téma inovácií v e-shopoch? Prečítajte si aj článok o užitočných nástrojoch pre e-shopy, ktorý obsahuje praktické rady a tipy.

3. Produkty nepôsobia atraktívne

Neberte e-shop ako sklad tovaru. Predstavujte si ho radšej ako výkladnú skriňu. Ak chcete predávať, nielen vystavovať, musíte prezentovať produkty tak, aby zákazníkov presvedčili už na prvý pohľad. Pomôžu vám dostatočne veľké a kvalitné fotografie, podrobné informácie a vyzdvihnutie predností jednotlivých produktov. Píšte však aj o tom, čo ľuďom prinesú.

Používateľov odrádza od online nakupovania fakt, že si vyhliadnutú vec nemôžu chytiť a vyskúšať. Aj s tým si však môžete dať rady. Nafoťte produkt z viacerých strán alebo uhlov, pridajte funkciu lupy a umožnite zákazníkovi, aby si produkt prezrel detailne.

TIP: Obľúbené sú aj krátke 360 stupňové produktové videá.

Odfoťte produkty v prirodzenom prostredí. Záhradné bazény v záhrade, písacie stoly v detskej izbe. Pokiaľ máte e-shop s oblečením, ukážte šaty či kabát „v pohybe“. Toto ocenia hlavne ženy – verte mi, viem o čom hovorím.????

Samozrejme, nezabudnite uviesť veľkosť a rozmery výrobku. Nemalé problémy dokáže narobiť aj rozdielne číslovanie oblečenia. Pokiaľ vás trápi veľké množstvo vrátených objednávok z tohto dôvodu, tak je na mieste vlastná tabuľka veľkostí oblečenia, v ktorej sú podrobnejšie uvedené jednotlivé parametre (napríklad obvod hrudníka, bokov…).

4. E-shop nie je prozákaznícky orientovaný

Je pre vás zákazník na prvom mieste? A ste si istý, že o tom vie aj on? Ukážte svojim klientom, že vám záleží na ich názore. Umiestnite na svojom webe záložku s poradňou, napríklad pod názvom Najčastejšie otázky.

Tu máte priestor na zodpovedanie všetkého, čo ľudí zaujíma ohľadom doručenia, používania produktu, reklamácie a podobne. Verte či neverte, ľudia sa vás budú pýtať aj na veci, ktoré máte na stránke uvedené – je to pohodlnejšie, ako vyhľadávať si informácie svojpomocne.

Nespoliehajte sa na to, že všetko vo vašom obchode je krištáľovo jasné. Vyjdite klientom v ústrety, zaujímajte sa o ich problémy a odpovedzte im na otázky ešte skôr, ako ich stihnú sformulovať.

Online zákaznícka podpora.

5. Neatraktívne alebo chýbajúce CTA prvky

Call-to-action prvky by mali byť neprehliadnuteľné. Povedzme, že zákazník sa už rozhodol, že produkt kúpi. Jediné, čo teraz potrebuje, je výrazné tlačidlo s jednoznačnou funkciou. To znamená, že tlačidlo na nákup produktu by malo byť dostatočne veľké (určite nie menšie ako ostatné tlačidlá). Zároveň by malo byť jasné, čo sa stane, ak na CTA prvok používateľ klikne.

6. Nesprávne nastavené pop-upy

Koho zaujíma, že pri registrácii získa 10 % zľavu hneď po tom, ako sa prvýkrát dostal na stránku e-shopu? Je logické, že v tomto momente je skôr zvedavý na produkt, než na výhody, aké prináša registrácia.

Povedzme si pravdu. Vyskakovacie okná nie sú veľmi populárne. Bránia v prístupe k obsahu a väčšine ľudí idú dosť na nervy. V čom spočíva ich problém? Hlavnou chybou je to, že vyskakujú v nesprávnu chvíľu.

Neobťažujte svojich zákazníkov hneď na začiatku. Dajte im čas, aby sa v e-shope zorientovali a zľavu im ponúknite až vtedy, keď začne mať pre nich význam. Ideálny čas môže nastať po prekliknutí 2 – 3 stránok, prescrollovaní sa do určitej úrovne článku, prípadne pri opúšťaní stránky.

7. Povinná registrácia

Zákazník si poprezeral produkty, vybral si jeden, ktorý sa mu zapáčil a chce si ho kúpiť. Lenže sa najskôr musí registrovať. Ste presvedčení, že to nemôže nikomu prekážať? A ste ochotní to riskovať?

Dajte zákazníkom možnosť, aby sa sami rozhodli, či sa chcú na vašom e-shope registrovať. Niektorí sa chcú registrácii za každú cenu vyhnúť (pekný článok na túto tému), lebo majú strach zo zneužitia osobných údajov alebo sa obávajú, že ich schránku zaplavia newslettre, o ktoré nemajú záujem. Iní nemajú radi zdržovanie spojené s vymýšľaním a pamätaním si užívateľského mena a hesla.

Ak napriek tomu na registrácii trváte – nepodmieňujte ňou nákup hneď na začiatku. Umiestnite ju medzi posledné kroky objednávky a doplňte ju o výhody, určené len pre registrovaných užívateľov (špeciálne zľavy, darček k nákupu, zrýchlený proces objednávky a podobne).

Stav objednávky

8. Nejasné informácie o stave objednávky

Možno to poznáte – tovar je objednaný, neviete sa dočkať, kedy príde, ale on nechodí a nechodí. Snažíte sa dopátrať, kde to viazne, ale márne.

Nedodržanie termínu dodania je jedna z chýb, ktoré zaručene odradí zákazníkov od ďalších nákupov. Klient musí mať jasné info o tom, v akej fáze sa objednávka nachádza. Umožnite mu vidieť prehľadné kroky procesu, ktorým prechádza tovar, ktorý si objednal. Sledovanie stavu každej objednávky zvýši vašu dôveryhodnosť.

Ak nie ste schopní dodať tovar v určenej lehote, nezabudnite to zákazníkovi vysvetliť. Stanovte náhradný termín a za vzniknutú situáciu sa klientovi ospravedlňte. Komunikácia a proklientsky prístup sú v takýchto prípadoch prvoradé.

Chyby sú na to, aby sme sa z nich poučili. Ešte múdrejšie však je vyvarovať sa ich skôr, než napáchajú škody. Verím, že aj malá zmena v e-shope môže mať veľký efekt a priniesť vám neočakávané výsledky.

PREČÍTAJTE SI TIEŽ
… náš mega praktický článok 22 tipov a odporúčaní pre e-shopy.