Ako vybrať kľúčové slová a skórovať v Googli?

Chcete zlepšiť pozície vo výsledkoch vyhľadávania? V tom prípade si dajte záležať aj na výbere správnych kľúčových slov. Inými slovami – potrebujete zistiť i pochopiť, ako ľudia hľadajú výrobky, služby alebo informácie. Ak to na to prídete, užívatelia nájdu cestu k vám ľahšie a rýchlejšie, než ku konkurencii. Kde a ako kľúčové slová vyhľadať?

Ako vybrať kľúčové slová a analýza kľúčových slov

Význam a kvalita kľúčových slov

Zoznam kľúčových slov využijete nielen pri optimalizácii pre vyhľadávače, v rámci PPC alebo linkbuildingu, ale aj pri vytváraní štruktúry menu a štruktúry stránok.

Kľúčové slová sú dôležité aj pri tvorbe meta titles a descriptions. Ich úloha spočíva v čo najvýstižnejšom informovaní návštevníkov, ako aj samotného Google bota, o obsahu na konkrétnej stránke.

Kvalitu kľúčového slova ovplyvňujú viaceré faktory. V prvom rade sa zamerajte na to, kto sú vaši zákazníci a čo pravdepodobne hľadajú. Zistite, čo ich zaujíma, čo vyhľadávajú a ako to vyhľadávajú. Akým spôsobom popisujú hľadanú vec? Aký jazyk používajú? Kde inde nakupujú  – kto je vaša konkurencia?

Nemáte špecifikovanú cieľovú skupinu?
Prečítajte si článok o persónach, v ktorom nájdete aj vzorovú šablónu pripravenú len a len pre vás. 🙂

Ďalej zvážte, koľko ľudí dané kľúčové slovo skutočne vyhľadáva. Čím je ich viac, tým je väčšie publikum, na ktoré môžete zacieliť. Neignorujte však ani kľúčové slová s nižším objemom vyhľadávania.

Práve tie môžu byť doslova kľúčové, ak spĺňajú všetky vaše kritériá. Čím konkrétnejšie slovíčko / slovné spojenie totiž ľudia hľadajú, tým je ich predstava o tom, čo ich zaujíma, jasnejšia. Zároveň sa tým skracuje cesta medzi vstupnou stránkou a nákupným košíkom.

V neposlednom rade môže byť pri špecifickejších kľúčových slovách menšia konkurencia = rýchlejšia a jednoduchšia príležitosť preraziť. Napríklad konkrétne vyhľadávanie “dovolenka Egypt Taba” verzus všeobecné “dovolenka Egypt”. V prvom prípade bude cesta za top pozíciami jednoduchšia.

Kde nájsť tie správne kľúčové slová

Nájsť zdroje kľúčových slov naozaj nie je ťažké.

  • Vlastné nápady – dajte si s kolegami brainstorming. Určite spíšete do hodinky desiatky kľúčových slov a fráz.
  • Konkurencia – nezaškodí sa pozrieť, čo funguje konkurencii.
  • Iné stránky a sociálne médiá – pozrite si rôzne tematické blogy, e-shopy, magazíny, diskusné fóra…
  • Automatické dopĺňanie – ide o návrhy, ktoré sa vám zobrazia pri zadávaní výrazu v Google. Pre zjednodušenie vyskúšajte nástroje, ktoré všetky slová pozbierajú za vás. Napríklad Keyword Tool alebo Ubersuggest.
  • Google Analytics – môžete ich vyexportovať z časti Akvizícia  Kampane – Organické kľúčové slová.
  • Google Search Console – v časti Návštevnosť z vyhľadávania – Vyhľadávacie dopyty si nastavíte časový rozsah na čo najdlhší (teda 90 dní) a stiahnete si tabuľku.
  • Vyhľadávania na webe – pokiaľ máte túto možnosť v Google Analytics nastavenú, pomôže vám nájsť vhodné nápady na kľúčové slová. Objavíte ich v časti Správanie – Vyhľadávanie na webe – Hľadané výrazy.
  • Google AdWordss týmto zdrojom nájdete veľké množstvo naozaj relevantných kľúčových slov, a to bez balastu tých nevhodných a málo konvertujúcich. V časti Campaigns – Keywords si označte všetky slová a kliknite na možnosť Search Terms. Po kliknutí na ikonku stiahnutia ich jednoducho stiahnete.
  • Marketing Miner tento český nástroj je použiteľný aj zadarmo, ale na jedenkrát môžete analyzovať len 5 kľúčových slov.
  • Google Keyword Planner – pôvodne určený pre inzerentov v reklamnej sieti Google Ads. Majte však na pamäti, že na jedenkrát môžete nájsť nápady iba pre 200 slov (dáta získava z Google Ads).
  • Collabim – najpoužívanješí SEO nástroj v ČR je Collabim. Zobrazuje presnú hľadanosť kľúčových výrazov a je ideálny aj na dlhodobé sledovanie pozícií vášho i konkurenčného webu.

Analýza kľúčových slov

Základom každej optimalizácie pre vyhľadávače je analýza kľúčových slov. Okrem SEO sa však výstupy z analýzy dajú použiť aj na mnohé iné účely, napríklad pri zisťovaní trhového potenciálu alebo pri navrhovaní štruktúry webu. Analýzu kľúčových slov nerobíme preto, aby sme našli najvyhľadávanejšie kľúčové slová. Robíme ju s cieľom nájsť kľúčové slová, ktoré sú:

  • RELEVANTNÉ – pokiaľ nájdete kľúčové slová týkajúce sa vášho biznisu, tak vám privedútých správnych užívateľov, z ktorých sa ľahko môžu stať zákazníci.
  • KONKURENCIESCHOPNÉ – slová, ktoré nie sú príliš konkurenčné vám umožnia (pri dobrej práci s nimi) preskočiť weby, ktoré sú pred vami. Pre konkurenčnejšie slovo by ste mali byť schopní vytvoriť ešte lepší obsah ako majú všetky weby na 1. strane v Googli. Samozrejme je potrebné získať na obsah aj spätné odkazy. 🙂
  • DOSTATOČNE VYHĽADÁVANÉ – ľudia ich naozaj vyhľadávajú v dostatočnom objeme.

Správna analýza kľúčových slov obsahuje zásadné slová a frázy, ktoré sú úzko spojené s vaším podnikaním. Keďže má v podnikaní široké uplatnenie, venujte jej patričnú dávku pozornosti, času i energie.

Keyword intent – zámer kľúčových slov

Jedným zo základných predpokladov úspechu v SEO a PPC reklame je pochopenie skutočných zámerov a motivácií ľudí hľadajúcich v Googli. Preto sa tomuto bodu analýzy kľúčových slov venujte naozaj podrobne. Podľa zámeru, aký kľúčové slová sledujú, ich môžeme rozdeliť do nasledovných kategórií:

  •  NAVIGAČNÉ – používajú sa pri hľadaní konkrétneho webu, napr. mojavyziva sk, youtube, alebo texto sk.
  • INFORMAČNÉ – často sú spojené so slovami tipy, rady (ako dosiahnuť, urobiť, pripraviť…)
  • KOMERČNÉ – ide o prieskum v určitej oblasti na trhu, obyčajne sa spája s výrazmi najlepšie, top, najpredávanejšie, napr. najlepšie notebooky, overené autá a pod.
  • TRANSAKČNÉ – ich cieľom je transakcia vo forme nákupu, registrácie na stránke, či stiahnutie e-booku. Väčšinou sa spájajú s konkrétnymi produktami a obsahujú slová typu zľava, akcia, kúpiť, e-shop a pod.

Zoznam relevantných kľúčových slov

Predstavuje výstup z analýzy kľúčových slov z vašej oblasti s optimálnou kombináciou hľadanosti, relevantnosti a konkurencie. Ku každému z kľúčových slov je priradený vhodný filter, dôležitosť, relevantnosť, aktuálna pozícia vo vyhľadávačoch ako aj návrh optimálnej štruktúry webu. Kľúčové slová v analýze majú rôznu formu, všeobecne ich však môžeme rozdeliť na short-tailové a long-tailové výrazy. Čo si pod nimi predstaviť a aký je medzi nimi rozdiel?

Long-tailové vs. short-tailové výrazy

V minulosti boli vyhľadávanejšie skôr všeobecné, jednoslovné alebo dvojslovné (short-tailové) výrazy. Dnes sa trend zmenil a ľudia sa zaujímajú viac o špecifickejšie a konkrétnejšie viacslovné (long-tailové) výrazy.

Ako ukázal tento prieskum, long-tailové výrazy tvoria takmer 70 % z celkového objemu vyhľadávania. To znamená, že ak sme napríklad v minulosti vyhľadávali slová ako „kabát“ alebo „zimný kabát“, tak dnes sú to skôr výrazy ako „dámsky zimný kabát alebo „kašmírový dámsky zimný kabát“.

Porovnajme si teraz objem vyhľadávaných výrazov. Pri slove „kabát“ to bolo 585, pri výraze „dámsky kabát“ 173 a pri výraze „dámsky zimný kabát“ len 19. Výhodou vyhľadávania a používania long-tailových výrazov oproti short-tailovým je nízka konkurencia, vyššia miera preklikov a konverzie, ale aj podstatne lepšia a rýchlejšia návratnosť investícií (ROI).

Nezabudnite, že vypracovanie kvalitnej analýzy kľúčových slov je náročná a zodpovedná práca, od ktorej sa odvíjajú aj ďalšie činnosti spojené s copywritingom, SEO i PPC. Správne zvolené kľúčové slová a počiatočné investície vás však dokážu dostať ďaleko pred vašu konkurenciu.