Ako získať spätné odkazy na svoj web a vybudovať silné odkazové portfólio?

Spätné odkazy sú jedným zo spôsobov, ako si vylepšiť pozície vo vyhľadávaní. Je to vlastne neoddeliteľná súčasť optimalizácie webu pre vyhľadávače. Práve tie totiž posudzujú kvalitu a množstvo spätných odkazov pri určovaní hodnoty webu pre hľadajúceho. Spätné odkazy v neposlednom rade slúžia na získavanie vyššej návštevnosti. Zaujíma vás, ako získať kvalitné spätné odkazy pre svoju webstránku alebo e-shop? Ukážem vám, ako na to!

Získavanie spätných odkazov - linkbuilding.

Linkbuilding – budovanie spätných odkazov

Ak chcete vytvárať spätné odkazy, potrebujete mať najprv kvalitný obsah. Bez toho to jednoducho nepôjde. Nikto nebude chcieť odkazovať na stránku s pochybným, slabým alebo nesúvisiacim obsahom. Preto v prvom rade musíte začať s obsahom, ktorý budú ľudia ochotní šíriť ďalej. Hodnotný obsah okrem iného zvyšuje kredit autora a tiež autoritu stránky.

Pozor by ste si tiež mali dať na rozličné nedovolené tzv. black hat SEO praktiky. Ide o označenie zakázaných praktík a činností, ktoré manipulujú s výsledkami vyhľadávania (napríklad náhle získanie stoviek až tisícok spätných odkazov). Ich cieľom je zvyšovanie organickej návštevnosti, prípadne zvyšovanie hodnoty webstránky.  Ak ich používate a Google vám na to príde, riskujete náhly pokles umiestnenia vo vyhľaddávaní na kľúčové slovo, na ktoré ste sa predtým umiestňovali dobre. Taktiež aj pokles návštevnosti webu a v krajnom prípade vás vyhľadávač dokonca môže úplne zablokovať. Zbaviť sa penalizácie je pomerne drahé a zložité.

Medzi negatívne činnosti z tohto súdka patrí :

  • kopírovanie obsahu vytvoreného konkurenciou
  • tvorba webstránok, subdomén či domén s duplicitným obsahom
  • nadmerné prehustenie textu kľúčovými slovami
  • skryté texty a skryté odkazy – neviditeľné texty a odkazy s cieľom posilniť organickú relevanciu konkrétnej webstránky.
  • maskovanie obsahu (tzv. cloaking) – napríklad pomocou úpravy CSS kódu, prekrývanie veľkých častí obsahu či umiestnenie sa za maskovaným obsahom na konkrétny výraz, pričom po kliknutí je obsah skrytý.
  • výrazná manipulácia s odkazmi – napr. hromadné nakupovanie odkazov a ďalšie.

Ako začať s linkbuildingom

Skôr, než začnete s optimalizáciou stránky, mali by ste si ju preklepnúť v Google Search Console. Tento nástroj vám umožní vidieť, koľko vašich stránok Google indexuje, pri akých kľúčových slovách sa umiestňujete vo vyhľadávaní, aký počet a ktoré stránky na vás odkazujú. Okrem toho vás upozorní na problémy s vaším webom a odporučí vám, ako tieto chyby odstrániť.

Nájdite a odstráňte nefunkčné odkazy (broken linkbuilding)

Cieľom tejto taktiky je nájsť nefunkčné odkazy vedúce z tematicky podobných stránok a vytvoriť na svojom webe obsah, ktorý by sa mohol skrývať pod nefunkčným odkazom. Pre túto úlohu je ako stvorený nástroj Wayback Machine.

Nefunkčné / neaktuálne stránky presmerujte vždy na relevantný obsah, prípadne na nové URL adresy. Vyhnite sa chybám 404.

Spätné odkazy sú stále jedným z hlavných off-page faktorov v rámcii optimalizácie pre vyhľadávače.

Ako získať spätné odkazy a hlavne kde ich získať?

Na slovenskom trhu sú možnosti kvôli menšiemu trhu do istej miery obmedzené. Aj napriek tomu sa však oplatí pracovať s metódami, ktoré tu už nejaký ten čas sú a spoľahlivo fungujú. Predstavme si aspoň niektoré z nich.

  • Registrácia do internetových katalógov – ide zrejme o najjednoduchší spôsob, ako môžete získať spätné odkazy a dostať sa do povedomia Googlu a samotných návštevníkov – z tých najznámejších spomeniem aspoň Zoznam, Azet, Atlas,či Centrum. Registrácia do ďalších katalógov význam nemá.
  • Komentovanie a prispievanie na sociálne siete a fóra – samozrejme, reagujte len na relevantné témy. Zaujímajte sa o to, čo ľudia riešia a čo chcú vedieť. Môžete položiť otázku alebo prispieť radou. Výber je bohatý, napríklad Facebook a rozličné záujmové skupiny, ktoré združuje (marketéri, copywriteri, SEO optimalizátori, autičkári, mamičky, športovci), Twitter, fóra združujúce ľudí s otázkami o zdraví (zdravie.sk), o varení (varecha.pravda.sk), o rodine (rodinka.sk) a mnohé iné.
  • PR články – spätné odkazy z PR článkov môžu mať vysokú hodnotu, patria k najrýchlejším spôsobom linkbuildingu. Natívny PR článok umiestnený na populárnom magazíne poslúži nielen na získanie backlinku, ale aj na zvýšenie návštevnosti či zákazníkov.
  • Zľavové portály – ich význam je hneď dvojaký. Okrem toho, že vám uľahčia propagáciu webu a prinesú vám bonusovú návštevnosť, tak vám zľavové portály pomôžu s tovarom, ktorý možno už dlho leží na sklade a vy neviete, čo s ním.
  • Výmena odkazov – funguje na základe vzájomnej dohody medzi webstránkami, keď sú odkazy umiestnené na partnerských weboch na základe dohody. Dajte si pritom záležať, aby ste si odkazy vymieňali iba s obsahovo relevantnými a kvalitnými webmi.
  • Affiliate marketing – ide o formu online reklamy, pri ktorej inzerenti ponúkajú publisherom, inak aj affiliate partnerom, finančnú odmenu za privedenie zákazníka. Affiliate partneri smerujú svoju návštevnosť na relevantný obsah / produkty inzerenta. Odmenu získa publisher len v prípade, že privedený návštevník na webových stránkach inzerenta vykoná želanú akciu (nákup výrobku, služby, registrácia, vyplnenie formulára). Webmaster takto získava vďaka affiliate marketingu okrem zákazníkov z provízneho predaja aj množstvo spätných odkazov.
  • Linkbaiting – ide o pasívny linkbuilding. Spočíva v tvorení užitočného a atraktívneho obsahu, ktorý presvedčí návštevníkov natoľko, že odkaz naň budú dobrovoľne šíriť – napríklad na sociálnych sieťach. „Bait“ v slove „linkbaiting“ znamená po anglicky navnadiť, resp. nalákať. Napríklad „ego baiting“ je zverejnenie interview s bloggerom, na ktoré potom on sám odkáže.
  • Vytváranie a publikovanie obsahu na podporných weboch – microsites alebo minisites boli v minulosti veľmi efektívne. Dnes to tak nie je. Odporúčame však vytvoriť 1 silný podporný magazín, ktorý bzude obsahovo bohatý a tiež pravidelne aktualizovaný.
  • Registrácia na RSS portáloch alebo záložkových serveroch – RSS skratka znamená Rich Site Summary alebo Really Simple Syndication, Pokiaľ sa dostanete do zoznamu, získate okrem spätného odkazu aj istú návštevnosť.

PREČÍTAJTE SI TIEŽ
Spísali sme presvedčivé dôvody, prečo by ste mali budovať firemný blog?

Možností, ako získať spätné odkazy nie je až tak málo. Dôležité je, aby ste mali kvalitný základ, ktorý predstavuje relevantný obsah s pridanou hodnotou pre čitateľa. Ak k tomu využijete možnosti linkbuildingu, ktoré sme si práve predstavili, verím, že získate skutočne kvalitné spätné odkazy, ktoré vám následne prinesú vysnívané pozície vo vyhľadávaní.

Pokiaľ by ste chceli získavanie spätných odkazov delegovať, tak nám napíšte vaše potreby. Naši copywriteri a SEO špecialisti sú vám k dispozícii.