Čo je content marketing a pre koho je vhodný?

Hoci je koncept obsahového marketingu známy už dlhé desaťročia, tak content marketing sa teší stúpajúcej popularite len od roku 2011. Krásne to vidno na grafe z Google Trends:

Content marketing google trends

Záujemcom o naše služby pravidelne odpovedáme na základné otázky súvisiace s content marketingom. Väčšina z nich nemá s aplikovaním obsahového marketingu žiadne skúsenosti a tak je pochopiteľné, že im danú problematiku musíme najprv dôkladne vysvetliť.

Jednoducho sa najskôr bavíme o tom, čo je content marketing a prečo by sa mali zaradiť medzi slovenské firmy, ktoré si uvedomujú jeho dôležitosť (tých firiem naozaj nie je veľa).

Preto som sa rozhodol napísať článok, v ktorom vysvetlím čo je content marketing tak, aby to pochopil úplný začiatočník a dokonca aj tvoja mamka! 😀

Content marketing tak, aby mu porozumela celá rodina

Keď sa ťa ľudia pýtajú, čo robíš, dostaneš ako odpoveď nechápavý pohľad? “Takže, čo presne to teda robíš?” žiadajú hneď ako im vysvetlíš tvoju prácu.

Čo je content marketing

Ani môj kamarát to dlho poriadne nechápal, kým mi nepovedal o newsletteri zameranom na aktuálne trendy na trhu s kryptomenami. Očakáva a teší sa na jeho prijatie každý deň. Vysvetlil, že informačné e-maily nemali nič spoločné s produktmi, ktoré jeho broker predával, ale informácie boli veľmi cenné. Takýto užitočný prieskum sa mu náramne hodí, kvôli jeho ďalším investíciám.

“To je presne content marketing,” vysvetlil som. Bol to ten aháááá moment, keď pochopil podstatu obsahového marketingu. Najlepší content marketing je vzdelávací, ale nie je o produktoch, ktoré spoločnosť predáva. Predajca vám ponúka tak dobré informácie, že sa stanete lojálny jeho značke.

[easy-tweet tweet=”Najlepší content marketing má vzdelávací charakter, nie predajný.” user=”TEXTOsk”]

Môžem uviesť aj ďalší príklad, ktorý som si všimol vďaka malej sestre. American Girl používa obsah na transformáciu niečoho, čo je komodita – bábika. American Girl pripravuje množstvo obsahu a má toľko zážitkov pre svoju cieľovku, že je to skutočne prekvapujúce. Ponúka napríklad:

Zatiaľ čo všetky spôsoby, akými firma American Girl spája svoje publikum, sú príliš početné na to, aby som ich detailne pokryl v tomto článku, tak som obzvlášť prekvapený jej tlačovými publikáciami. Napríklad, The Care and Keeping of You je kniha o dospievaní dievčat.

Je úplne 1. v kategórii Dospievanie a 76. najpopulárnejšia medzi všetkými knihami na Amazone! Proste úspešná kniha od firmy zaoberajúcou sa predajom bábik, ktorej predmet nemá nič spoločné s bábikami.

Stručne povedané, content marketing firmy American Girl sa zameriava na interakciu dieťaťa s ich bábikou, ale tiež sa sústredí na veci dôležité pre túto demografickú cieľovku.

Tak ako majú slovenské mamičky Modrého koníka, tak majú Američanky portál BabyCenter s obrovským množstvom pestrého obsahu. Je to dokonalý príklad obsahového marketingu.

Ak sú tvrdenia na webe BabyCenter pravdivé, tak ich mesačne navštevuje 8 z 10 tehotných žien, ktoré v USA používajú internet. Skvelé čísla však? Portál je vo vlastníctve spoločnosti Johnson & Johnson, ktorá predáva výrobky pre deti. Aj túto firmu by sme mohli zaradiť na zoznam spoločností, ktoré najlepšie vedia čo je content marketing a robia ho naozaj bezchybne.

Content marketing vysvetlený pre podnikateľov

Dúfam, že z týchto príkladov jasne vyplýva čo je content marketing. Nie je len o značke, produktoch alebo službách. Je v prvom rade o publiku. Na čom vašej cieľovke záleží? A čo je dôležitejšie, ako sa môžete stať poskytovateľom niečoho, čo nikto iný len tak nemá a čo vyzdvihne práve vašu značku?

Content marketing sa líši od tradičného marketingového úsilia okamžite predávať. Obsahový marketing zahŕňa veci ako edukačné články, e-booky, videá, zábavu a webináre, ktoré odpovedajú na konkrétne otázky ľudí a poskytujú im niečo, čo inde nedostanú. Je to najlepší spôsob, ako premeniť váš produkt (nezáleží aký bežný je), na niečo odlišné od toho konkurenčného.

Vďaka tomu, že sa stanete dôveryhodným a autoritatívnym zdrojom v témach, ktoré sú dôležité pre potenciálnych zákazníkov, sa k vášmu biznisu dostane správne publikum a získate si jeho lojalitu a dôveru. Posilníte svoje vzťahy s klientmi, získate aktívnu a angažovanú základňu sledovateľov a v konečnom dôsledku zvýšite zisky.

Úspešný content marketing = práca, práca, práca a trpezlivosť

Zatiaľ čo v tejto časti článku môžete prikyvovať hlavou a myslieť si: “Áno, toto je niečo, čo chcem robiť!”, tak obsahový marketing nie je pre každého. Nemôžete ho robiť len z dôvodu, že je in – dlho nevydržíte. Content marketing si vyžaduje obrovské množstvo práce, vytrvalosti a trpezlivosti.

Môže to však byť ideálny prístup, ak skutočne chcete zákazníkovi poskytnúť nadštandardnú skúsenosť a zároveň mať pozitívny vplyv na podnikanie, pokiaľ ide o jeho vnímanie.

[easy-tweet tweet=”#Contentmarketing = veľa práce, vytrvalosti a trpezlivosti -> nie je pre každého.” user=”TEXTOsk”]

A čo ja – je pre mňa content marketing vhodný?

Čo je content marketing už vieme. Na záver však prikladám ešte hlavné dôvody, prečo sa marketéri a podnikatelia rozhodnú pracovať aj na obsahovom marketingu. Pokiaľ odpoviete na každý bod ÁNO, tak neváhajte začať s content marketingom aj vy.

1. Chcem, aby ma našli správni ľudia (potenciálni zákazníci)

Ľudia kladú otázky a hľadajú informácie prostredníctvom vyhľadávačov. Dá sa povedať, že sú na nich poriadne závislý. Veď nedávno párhodinový výpadok v strednej Európe spôsobil obrovský šok a haló (1, 2).

Ale naspäť k veci. Kľúčom k úspechu je odpovedať na otázky ľudí prostredníctvom firemného blogu, e-bookov, videí, infografík a ďalších obsahových prostriedkov. Samozrejme, zobrazenie obsahu je len prvý krok, ale byť videný je nevyhnutný základ, ak chcete neskôr žať plody content marketingu.

2. Chcem vybudovať aktívne a zaujaté publikum

Váš obsah je rovnako cenný ako jeho schopnosť prilákať členov publika a prinútiť ich, aby sa neustále zaoberali vašou firmou – ako odberatelia, zákazníci, “evanjelisti” alebo v ideálnom prípade všetci traja dokopy. Akonáhle vybudujete takéto publikum, tak sa vaše úsilie vkladané do obsahu bude prejavovať v zvýšených tržbách a cenných dátach. A ako bonus sa najvernejší fanúšikovia stanú bezplatnými “advokátmi vášho brandu”.

TIP: Príručka o natívnej reklame, ktorá vás naučí ako tvoriť obsah, ktorý ľudia milujú.

3. Chcem získať nových zákazníkov

Samozrejme, generovanie príjmov je kľúčovým cieľom online podnikateľov. Obsahový marketing môže byť tiež silným motorom. Keď vytvoríte publikum, ktoré vám dôveruje a chcú o vás počuť, tak je veľmi pravdepodobné, že zakúpia vaše produkty. A vôbec nevadí, že ich má konkurencia podľa Heureky o pár € lacnejšie.

Napríklad odberatelia newslettera projektu MojaVýživa.sk sú oveľa ochotnejší platiť za prémiové služby, než ľudia prichádzajúci z PPC reklamy. Pričom nutné dodať, že PPC reklama je cielená veľmi úzko na predajné kľúčové slová.

4. Chcem zvýšiť príjmy od už existujúcich zákazníkov

Ďalším dôvodom, prečo firmy ako Alza, Tatra banka, O2 či Dôvera robia content marketing, je vytvoriť viac verných zákazníkov. To má potenciál zvýšiť predaj prostredníctvom krížového predaja. V niektorých prípadoch môže dokonca značka speňažiť samotný obsah (teraz nemyslím platené články SME, DenníkN).

Keď už som spomenul Alzu – vezmite si koľko ľudí hejtuje ich vyššie ceny, otravného Alzáčika, zavádzanie s Teslami, no napriek tomu u nich ľudia nakupujú opakovane. Jedným z dôvodov je určite aj to, že tam vždy nájdete výborne spracované produktové karty, ktoré obsahujú videá, hodnotenia produktov, recenzie, všetky potrebné detaily.

5. Chcem prerozdeliť alebo znížiť výdavky na reklamu

Spoločnosti využívajú content marketing pretože v porovnaní s “tradičným” marketingom dosahujú podobný alebo lepší výsledok. Content marketing nie je úplne lacná záležitosť, no na druhú stranu ani zďaleka nemusí stáť toľko, čo bannerová reklama vo veľkých médiách. Jeho dosah bude možno menší, ale o to presnejší a údernejší.

Tak a to by bolo na dnes všetko. Pokiaľ máte otázky týkajúce sa obsahového marketingu alebo potrebujete pomoc pri vysvetľovaní niektorých konceptov vašim spolupracovníkom alebo klientom, tak nás neváhajte kontaktovať. Využiť môžete aj našu bezplatnú analýzu, vďaka ktorej zistíte vaše nedostatky z pohľadu content marketingu.