Nahradia copywriterov roboti?

Posledné desaťročia sú plné ohromných vynálezov. Technológie sa za ten čas zdokonalili natoľko, že filmy, ktoré mnohí donedávna považovali za sci-fi, nie sú súčasnosti vôbec na míle vzdialené.

Nielen počítače, ale aj umelá inteligencia a roboti majú na trhu práce čoraz väčšie zastúpenie. Ľudia sa v dôsledku automatizácie oprávnene strachujú o svoju prácu. Šuškať sa začína o univerzálnom základnom príjme pre každého a Bill Gates nie tak dávno povedal, že roboti by mali platiť dane.

Umelá inteligencia a roboti nahradia copywriterov?

Sú ohrození aj copywriteri?

Možno ste nedávno zachytili správu o tom, že preklady prostredníctvom Google Translate bude vykonávať umelá inteligencia. Preklady budú pôsobiť oveľa prirodzenejšie a nie je vylúčené, že sa čoskoro dožijeme prekladov bez chýb.

Keďže preklady (prácu s textom) vykonáva stroj, tak sa ponúka otázka: „Môže aj stroj vytvárať plnohodnotné texty?“

Niektorí z vás určite neveriacky krútia hlavou a vravia si, že to nie je možné. Realita je však úplne iná! Možno to neviete, no roboti sa na tvorbe obsahu podieľajú už teraz a darí sa im pomerne dobre.

Americká spoločnosť Gartner, ktorá sa zaoberá výskumom a poradenstvom v oblasti IT, dokonca predpovedá, že do roku 2018 budú stroje vytvárať až 20 % obchodného obsahu. Tento podiel sa má v nastávajúcich 5 rokoch niekoľkonásobne zvýšiť.

Nie je obsah ako obsah

Pokiaľ ste copywriter, tak nemusíte hneď panikáriť, o svoju prácu v najbližších rokoch určite neprídete. “Obchodný obsah” nie je úplne rovnaký ako ten, ktorý používame pri content marketingu.

Ide o content publikovaný veľkými spravodajskými agentúrami ako AP, Reuters alebo dokonca Forbes. Ak čítate zahraničné burzové alebo športové správy, tak ste sa pravdepodobne už s obsahom vytvoreným robotom stretli.

A ako taký „robotí“ výtvor vyzerá? Nech sa páči – tu nájdete ukážku textu. Nie je to vôbec zlé však? Za podobný výtvor by sa nemusel hanbiť ani človek.

Účel plní, ale je to nemastné neslané

Copywriting je hlavne o tom, či dokážete človeka zaujať.

Článok sa síce dobre číta a ako celok dáva zmysel, no napriek tomu mu niečo chýba. To niečo môžeme považovať za ľudskosť – text je písaný bez duše, osobnosti.

Niet sa samozrejme čomu diviť. Podobné texty Forbesu sú písané softwarovým procesom, počas ktorého sa zozbierané dáta premenia na zmysluplný text. Program (aspoň zatiaľ) nedokáže napísať čo chce, musí mať k tomu jasné zadanie a dostupné informácie.

Takýto content sa veľmi dobre uplatní v obchodnej sfére a všade tam, kde je potrebné rýchlo a v krátkosti oznámiť fakty. Robotický text potom plní účel dokonalo a šetrí čas/peniaze spoločnosti.

Človek vs software

Naozaj zaujímavo dopadol aj výskum Christera Clerwalla z Karlstadskej univerzity vo Švédsku, ktorého sa zúčastnilo 46 študentov masmediálnej komunikácie.

Počas experimentu si študenti prečítali článok vytvorený žurnalistom a článok vytvorený softwarom, pričom dopredu nevedeli kto daný text vytvoril.

Následne študenti porovnávali kvalitu obsahu a dôveryhodnosť textu. Na toto posúdenie bolo použitých 12 kritérií uvedených v obrázku nižšie. Výsledky dopadli naozaj zaujímavo, veď posúďte sami.

Porovnanie textu žurnalistu a robota. Zdroj: Christer Clerwall

Výsledky sú naozaj prekvapivé, v mnohých prípadoch takmer totožné.

Software prekvapivo prekonáva človeka v kritériách ako je informatívnosť, dôveryhodnosť a objektivita. Avšak sú tieto znaky pri posudzovaní kvality obsahu tie najpodstatnejšie?

Pravda je jednoduchá. To, čo robí článok naozaj dobrým a výnimočným je, či je text napísaný chytľavo a či je príjemný na čítanie. Práve tu software pohorel a ani z časti sa nevyrovnal človeku. Darmo bude mať text veľkú informačnú hodnotu, keď nedokáže zaujať a nadchnúť.

Copywriteri, nebojme sa!

Automatizácia v najbližších desaťročiach ohrozuje väčšinu povolaní. Nemyslím si však, že roboti niekedy plnohodnotne nahradia copywriterov. Copywriting si vyžaduje značnú dávku kreativity a pokiaľ roboti nedokážu cítiť alebo uvažovať ako ľudia, tak sa nemáme čoho obávať ????.