Najhoršie chyby copywriterov + rady ako ich odstrániť

Napísať kvalitný článok je vždy výzva. Nech už píšete o čomkoľvek, každý výstup je tak trochu vašou vizitkou. Vkladáte doň svoje schopnosti, svoju osobnosť... a svoje chyby. Mnohým z týchto prehreškov sa nevyhnú ani skúsení copywriteri, ktorí si už čo – to preskákali. Čo už, aj ten najlepší z nich je len človek. Poďme sa pozrieť na najčastejšie chyby copywriterov – ukážem vám aj to, ako sa ich zbaviť.

Chyby copywriterov

1. Používanie zbytočných slov

Každé slovo, ktoré v článku použijete, by malo mať svoj význam. Pokiaľ ho nemá, zmažte ho. Je navyše. Ak je napríklad niečo „skutočne dobré“, alebo „neuveriteľne dobré“ stačí, ak napíšete, že je to dobré. Vezmite si príklad z najkratšieho 6 – slovného príbehu od Ernesta Hemingwaya: Na predaj. Detské topánočky. Nikdy nenosené. Vrcholná ukážka sily, akú môžu v sebe ukrývať slová.

2. Nesprávny objekt záujmu

Na koho sa pri tvorbe zameriavate? Na produkt alebo na ľudí, ktorým je text určený? Opisovanie toho, aký je výrobok unikátny a čo všetko ho robí výnimočným, nie je vyslovene zlé. Pokiaľ zákazník hľadá niečo podobné, efektne (nie prehnane!) popísané parametre ho môžu zaujať. Takých prípadov však nebýva veľa.

V skutočnosti ide o rozdiel medzi vlastnosťami a prednosťami produktu. Stručne povedané, vlastnosti opisujú, aký produkt či služba je. Prednosti sa zameriavajú na to, čo konkrétne vďaka nim ľudia získajú.

Skúste písať viac o tom, čo produkt alebo služba ľuďom prinesie. Budú mať vďaka špeciálnym matracom kvalitnejší spánok? Umožnia im lacné letenky spoznať nové krajiny? Pomôžu im ručne pletené svetríky nadobudnúť pocit výnimočnosti? To je to, čo ľudí naozaj zaujíma.

3. Príliš všeobecné zameranie

Nemenej dôležité ako to, čím chcete zaujať, je aj to, koho chcete zaujať. Copywriter musí byť v mnohých ohľadoch majstrom premeny. Nestačí, že vie len rýchlo a dobre písať. Takisto by mal byť schopný oslovovať rôznych ľudí ich vlastnou rečou. Bohužiaľ, veľa copywriterov zlyháva práve v tomto bode.

Už sama Shirley Polykoff sa vyjadrila v tom zmysle, že copywriting je priama konverzácia so zákazníkom. Vytvoriť si širokú škálu rozličných štýlov, akými sa dá prihovoriť cieľovému publiku si vyžaduje čas, námahu a tiež určitý stupeň zručnosti. Dosiaľ ste tomu nevenovali veľkú pozornosť? Nuž, je dosť možné, že časť vašich klientov strácate práve v prospech tých, ktorí schopnosť osloviť ľudí v ich vlastnom jazyku ovládajú.

Skôr, než začnete písať, premyslite si, komu je vlastne výstup adresovaný. Predstavte si konkrétneho zákazníka a uvažujte, ako ho osloviť. Nemusíte sa vyjadrovať ako veľká spoločnosť, ktorú zastupujete. Buďte ľudský. Priblížte sa k tým, ktorých si chcete nakloniť. Pretože práve tak si ich získate.

4. Text už na prvý pohľad neupúta

Ani na druhý a tretí. A ak áno, tak len preto, že vyzerá hrozne. Okrem toho, že musí mať relevantný, informatívny a vôbec, pre čitateľa hodnotný obsah, text by mal aj dobre vyzerať. To znamená, že používanie podnadpisov H1, H2 a H3 a členenie rozsiahlejšieho textu do menších celkov by malo byť samozrejmosťou.

Nezabúdajte ani na odrážky a zvýrazňovanie dôležitých informácií. Ani s tým to však netreba preháňať. Keď copywriter pochopí, ako k článku pristupuje samotný čitateľ, uľahčí mu to prácu s textom. Lepšou orientáciou vo svojom výstupe ho tak nielen zaujme, ale zároveň mu vyjde v ústrety.

5. Gramatické chyby a preklepy

Aj majster tesár sa občas utne. Nesprávne umiestnené či chýbajúce čiarky, zlé skloňovanie či dokonca hrúbky patria medzi najčastejšie prehrešky copywriterov. Keďže tieto chyby si zaslúžia samostatnú kapitolu, odporúčam prečítať si viac v článku 10 chýb, ktoré robia Slováci najčastejšie. Ideálnym spôsobom, ako sa podobným nehodám vyvarovať, je overiť si správnosť toho, čím si nie sme istí.

Aj v prípade, že vám spisovná slovenčina nerobí problémy, môže sa stať, že sa vám pritrafí nejaký ten preklep. To sa stáva. Takéto maličkosti však textu škodia a rovnako nepridávajú na dôveryhodnosti ani vám. Aby ste tomu predišli, nespoliehajte sa na autokorektúru. Prečítajte si celý článok niekoľkokrát, aby ste sa uistili, že je všetko tak, ako má byť.

6. Text je prepchatý kľúčovými slovami

Všetci marketéri túžia dostať svoju stránku medzi tie, ktoré sa zobrazia vo výsledkoch vyhľadávania na prvých miestach. To môže mať za následok zahltenie článku zbytočnými a neprirodzene vloženými kľúčovými slovami. Tadiaľto však cesta nevedie.

Neprepchávajte text kľúčovými slovami. Nielenže to vyzerá umelo, pre čitateľa to môže byť až otravné. Kým v minulosti podobné praktiky možno fungovali, dnes patrí nadmerné používanie kľúčových slov medzi jedno z najväčších copywriterských faux – pas. Nestačí, že môže mať potenciálne negatívny dopad na vaše poradie vo vyhľadávaní. Už na prvý dojem to nepôsobí dobre, nezískate si tým čitateľov a dokonca to môže narušiť vašu dôveryhodnosť.

Majte na pamäti – kvalita textu má vždy prednosť. Kľúčové slová používajte prirodzene, v priebehu celého textu. Uistite sa, že ich používate na vhodných miestach a v súlade s kontextom.

7. Nadpis článku pôsobí nudne

Dobrý nadpis pritiahne pozornosť čitateľa ako magnet kovové piliny. Existujú výskumy, ktoré hovoria, že 90 % ľudí, ktorí zdieľajú nejaký obsah, tak robia len na základe nadpisu. Dokonca sa ani neobťažujú článok rozkliknúť a prečítať si ho prv, než ho pošlú ďalej. Preto stojí za to venovať mu nejaký ten čas. Veď ak nepresvedčíte ľudí, aby si prečítali váš nadpis, ako môžete čakať, že si prečítajú váš článok?

Nadpisy majú byť stručné a k veci. Oslovte nimi svoje publikum, použite emócie a presvedčivé slová. Alebo položte zvedavú otázku či uveďte výhody. Svoj cieľ splnia aj nadpisy s použitou číslovkou typu „XY spôsobov ako...“.

ODPORÚČAM PREČÍTAŤ
Podrobnejšie sa téme nadpisov venujem v článku o tom, ako vytvoriť pútavý nadpis, ktorý vás odlíši nielen vo vyhľadávaní.

8. Finálna úprava zaberie menej ako 5 minút

Kvalitný článok si vyžaduje dostatok času a pozornosti. Copywriter si ho musí naplánovať. Následne ho napíše. A potom upravuje a upravuje, až kým s ním nie je spokojný. Keďže nikto z nás nie je dokonalý, všetci potrebujeme svoje texty starostlivo poupravovať. Tentoraz nemyslím na gramatické chyby, ale na úpravu obsahu.

Predstavte si, že hovoríte s potenciálnym zákazníkom. Vašou úlohou je prečítať svoj text nahlas, pričom si všímajte, ako na neho zapôsobí. Tak čo, presvedčili ste ho, alebo od nudy zadriemal?

Venujte sa každej jednej z námietok, ktoré by potenciálny zákazník mohol mať. Ubezpečte sa, že ste priradili prednosť na každú jednu vlastnosť. Odstráňte zbytočné slová, bez milosti vyčiarknite nadbytok adjektív, vymažte príslovky, ktoré nemajú význam, typu skutočne, práve, naozaj. Prečítajte si text ešte raz. Od konca. To vám pomôže nájsť skryté preklepy a gramatické chyby. Alebo ešte lepší nápad. Požiadajte niekoho, aby si váš text prečítal a prípadne ho opravil.

Stretli ste sa už s niektorou uvedenou chybou? Alebo bojujete s nejakou, ktorú som nespomenula?

Prečítajte si si aj:

Mať svoje hobby ako prácu – to bol vždy môj sen. Ako copywriter vo firme TEXTO robím to, čo ma napĺňa. Pracujem so slovom tvorivým spôsobom a snažím sa vytvárať kvalitný obsah. Mojou vášňou sú príbehy ukryté v knihách, zvieratá, hlavne tie, o ktorých náklonnosť treba dennodenne bojovať (mačky:)) a orientálne tance.

Žiadne komentáre
 

Pridaj komentár

Ďalšie články z nášho blogu: