Obsahový marketing pre e-shopy a jeho význam

Na Slovensku je aktuálne viac než 11 500 e-shopov. Napriek tomu, že content marketing sa čoraz viac dostáva do povedomia, veľká väčšina majiteľov e-shopov a marketérov ešte vždy jeho moc a význam ignoruje. Obsahový marketing je pritom jedným z najefektívnejších spôsobov, akým sa maloobchodné značky môžu prezentovať na trhu. Na rozdiel od tradičného marketingu totiž zákazníka upúta obsahom. Tým vytvorí v rovine obchodník – zákazník omnoho hlbší a dôvernejší vzťah.

Obsahový marketing pre e-shopy

Prečo každý brand potrebuje obsahovú stratégiu

Zaujímavý pohľad na vec priniesli výsledky prieskumu Demand Metric:

  • Content marketing prináša približne 3x takú návštevnosť ako tradičný marketing.
  • Obsahový marketing pritom stojí o 62 % menej.
  • 82 % spotrebiteľov nadobudne pozitívnejší názor o spoločnosti po prečítaní jej vlastného contentu.
  • 70 % spotrebiteľov má v dôsledku content marketingu bližší vzťah k danej spoločnosti.
  • 60 % spotrebiteľov rado číta obsah tvorený ich značkou.
  • 70 % ľudí uprednostňuje možnosť dozvedieť sa niečo o značke prostredníctvom článkov, než prostredníctvom tradičných reklám.
  • 72 % zákazníkov je toho názoru, že si k značke vybudovali vzťah na základe custom contentu.

Krása content marketingu spočíva v tom, že vylepšuje všetky aspekty značky. Prostredníctvom obsahu sa priamo prihovárate zákazníkom. Môžeme povedať, že s nimi vytvárate určité spojenie, ktoré ide viac do hĺbky ako pri bežne používaných marketingových metódach. To posúva úroveň komunikácie medzi značkou a klientom na úplne iný level.

Každý zákazník je najskôr návštevník

Nebudem vás nudiť jednotlivými etapami zákazníckej cesty. Chcem len pripomenúť, že prv, než sa potenciálni zákazníci rozhodnú u vás nakúpiť, musia sa o vás nejakým spôsobom dozvedieť a prejsť určitými fázami.

Na rozdiel od kamenných obchodov však v ecommerce svete môžete pri získavaní zákazníkov využiť množstvo dát. Od vytvorených cieľových skupín, prípadne persón, ktoré vám umožnia obsah zamerať s laserovou presnosťou, po rozličné analytické nástroje, ktoré bez problémov nájdete internete (Google Keywords Planner, Answerthepublic a pod.).

Vďaka obsahu môžete začať budovať vzťah aj s tými, ktorí momentálne (a možno ani v dlhodobejšom časovom horizonte) nemajú potrebu, ani túžbu u vás nakúpiť. Práve zaujímavý a relevantný obsah však môže byť dôvodom, že si ku vám návštevník vybuduje dôveru. Neskôr bude pre vás oveľa jednoduchšie osloviť ho v pravý čas.

Prínosy obsahového marketingu vo svete e-commerce

  • Zvýšenie povedomia o značke – zákazníci cítia užšiu a pozitívnejšiu spojitosť so značkami, ktoré produkujú vlastný obsah, takže obsahová stratégia je neoceniteľným nástrojom na posilnenie vzťahov so zákazníkmi. Čím bude váš obsah úspešnejší, tým viac ľudí si spomenie na vašu značku a vytvorí si s ňou pozitívne asociácie. Vedeli ste napríklad, že až 60 % ľudí chce vyhľadať produkt po tom, ako si o ňom niečo prečíta? Skúste napríklad vyskúšať facebookové súťaže. Možno nimi zaujmete aj tých, ktorí o vás dosiaľ nepočuli.
  • Optimalizácia pre vyhľadávače – publikovanie textového obsahu prinajmenšom zvýši organickú návštevnosť. Šikovne skoncipovaný a použitý plán kľúčových slov pomôže vystúpiť vyššie na priečkach vo vyhľadávaní a získať viac potenciálnych klientov (ani dnes nezabúdajte na získavanie spätných odkazov a ďalšie SEO faktory). Pamätajte si však, že nadmerné prehustenie príspevkov kľúčovými slovami nezostane u vyhľadávačov bez povšimnutia. Okrem iného, môže to mať tiež nepriaznivý vplyv na vašu reputáciu.
  • Rozšírenie zákazníckej základne – sociálne médiá sú, koniec koncov, skvelý spôsob, ako osloviť ľudí a získať si nových priateľov. Oslovenie zákazníkov na sociálnych médiách, sprostredkovanie vašich článkov a hosťovanie na spriatelených stránkach sú vynikajúce stratégie pre zviditeľnenie sa a prilákanie nových zákazníkov. Dokážete to dokonca aj samotným obsahom, pokiaľ bude skutočne prvotriedny.
  • Väčšia lojalita zákazníkov – skvelý obsah privádza zákazníkov späť do vášho e-shopu aj po tom, ako u vás nakúpili. To vedie nielen k budovaniu už spomínanej lojality k značke, ale aj k opakovaným nákupom. Rovnako, aj obsah typu produktových a úprimných recenzií vám môže pomôcť zvýšiť dôveru.
  • Zvýšenie počtu konverzií – ak ľudia radi čítajú váš obsah, môže to byť signál, že vaša značka im nie je ľahostajná. To znamená, že jej dôverujú viac, ako iným a preto sú aj viac naklonení konverziám. Premyslene umiestnené CTA prvky alebo produktové prelinkovania v zaujímavých článkoch môžu byť preto základným kameňom celej vašej obsahovej stratégie. S ich pomocou nasmerujete používateľov presne tam, kam chcete.
  • Zlučovanie výnosov – obsah, ktorý publikujete, nezmizne, (pokiaľ ho sami neodstránite). Ďalšie publikácie tak vašu obsahovú stratégiu len posilnia. Dvojnásobne to platí o evergreenoch, teda o obsahu, ktorý je vždy aktuálny.

Napríklad módny butik môže uverejniť článok o tom, ktorý strih riflí je vhodný pre jednotlivé typy postavy. Alebo e-shop s potrebami pre domácich miláčikov vo svojom príspevku poradí                čitateľom, aký typ misky je ideálny pre plemená psov s dlhými ušami. Tieto témy budú vždy „in“, na rozdiel od článkov typu „Top trendy na leto 2019“.

Aké možnosti content marketing ponúka pre eshopy

Je len na vás, pre aký druh obsahu sa rozhodnete. V podstate si môžete zvoliť niektoré z týchto možností:

  • Zmiešaný obsah: video, podcast, infografika, obrázková galéria, webinár/ webcast, demo a pod.

Obsahový marketing pre e-shopy v praxi

Vezmime si napríklad spoločnosť Rolex, ktorá sa rozhodla prezentovať hodnotu a nadčasovosť svojej značky prostredníctvom vynikajúcich fotografií, ktoré priam vyžarujú kvalitu. A fanúšikovia to milujú: Rolex má viac ako 9,5 miliónov followerov na Instagrame a cca 7 miliónov na Facebooku.

Alebo Old Spice, spoločnosť, ktorá je na trhu už od roku 1937, no neustále sa usiluje držať krok s dobou. Nie tak dávno vytvorila sériu humorných videí a reklám, pričom sa v niektorých ani len nezmienila o názve značky. Pôvodná reklama s mladým fešným protagonistom dosiahla viac ako 55 miliónov zobrazení. Old Spice preto používa tento koncept aj v novej sérii propagačných akcií zameraných na dospievajúcich chlapcov a ich matky.

Pár dobrých rád na záver:

  • Zamerajte sa na potreby zákazníka. Čo potrebuje, čo ho trápi, čo ho môže zaujímať? Ako mu môžete pomôcť, poradiť, prípadne uľahčiť život?
  • Nesnažte sa prostredníctvom obsahu nasilu robiť reklamu. Dôležité je aj vytvorenie vzťahu so zákazníkom, či budovanie povedomia o značke.
  • Snažte sa upútať pozornosť hneď na začiatku. Nie nejakými lacnými trikmi. Skôr sa snažte písať spôsobom, aby každá veta vzbudzovala túžbu prečítať si aj ďalšiu a potom ešte ďalšiu…až sa čitateľ dostane na koniec.
  • Sledujte úspešnosť svojho obsahu. Budete tak vedieť, čo malo väčší, resp. menší úspech, skrátka, o čo sa ľudia naozaj zaujímajú.
  • Buďte aktuálni. Snažte sa, aby váš obsah reflektoval súčasné udalosti, sviatky, spoločenskú situáciu, súčasné trendy a pod.
  • Používajte jazyk svojich zákazníkov. Každá skupinka nadšencov v určitej oblasti má svoj vlastný žargón. Inak sa medzi sebou rozprávajú podnikatelia, inak mamičky na materskej, iné výrazy používajú tínedžeri. Naučte sa hovoriť ich rečou a budú vás považovať za jedného z nich.
  • Majte na pamäti vyhľadávače. To znamená, že text musí byť pekný nielen po obsahovej stránke, ale mal by byť aj členený nadpismi, podnadpismi a odsekmi. Rovnako by mal byť obohatený o hypertextové odkazy či vecné obrázky a samozrejme, mal by obsahovať kľúčové slová.

Možno už moc a význam content marketingu uznávate. Zároveň ste si však vedomí, že obsah, ktorý by priniesol očakávané výsledky, jednoducho vytvoriť neviete. Vyhnite sa strate času a prípadným prešľapom a zverte túto prácu do rúk špecialistov. Pomôžeme vám vytvoriť obsah na mieru takým spôsobom, aby prinášal úžitok vám a vašim návštevníkom.

ODPORÚČAM
Prečítajte si tiež 22 tipov a odporúčaní pre e-shopy.

Pridaj komentár