Napísať skvelý obsah je jedna vec, ale čo s ním, ak titulok nikoho nezaujme natoľko, aby si ho prečítal? Aký dlhý by mal byť nadpis? Aké slová používať a akým sa naopak vyhnúť? Máme pre vás pár jednoduchých rád ako vytvoriť pútavý nadpis. Na záver vás čaká malá odmena. 🙂
To, čo predáva obsah, sú práve nadpisy. Reprezentujú ho vo vyhľadávačoch, na sociálnych sieťach a v e-mailoch. Často sú napísané s nadhľadom, vtipom, prípadne s istým druhom emócie, ktorá sa k článku hodí. Obsahujú prvé informácie, ktoré upozorňujú na to najzaujímavejšie, čo príde. Nezriedka sa využívajú aj na tzv. teasing (svojím obsahom pritiahnu pozornosť čitateľa).
Dobre premyslený a pútavý nadpis:
- upúta pozornosť na článok
- vytvára potrebu zistiť viac
- obsahuje kľúčové slovo, ktoré návštevníci hľadajú
- ponúka rady, tipy a triky, ktoré chce čitateľ ovládať
- nie je zbytočne dlhý
- neprezradí odpoveď (tú by mal čitateľ nájsť až v článku)
1. Hovorte jazykom cieľovej skupiny
Teda toho, koho svojím článkom chcete zaujať. Naučte sa ovládať jazyk, ktorým cieľovka hovorí a zistite si, aké špeciálne výrazy používa. Následne prispôsobte znenie titulku konkrétnej skupine ľudí,. Nevadí, že sa jedná o pomerne úzky okruh. Ak sa budete snažiť upútať všetkých, tak nakoniec neupútate nikoho. Kontroverzný titulok alebo slangové slovo z času na čas nikomu neublížia.
2. Využite emócie
Silné (a, úprimne povedané, často negatívne) slová ako “Veci, ktoré ľudia nenávidia”, alebo “Brilantné” priam bijú do očí. Je to už raz tak, emócie si ľahko získajú náš záujem. Nie nadarmo patrí bulvár k načítanejším žánrom aj napriek nízkej pridanej hodnote. Emóciami nabité slová osviežia váš titulok, ale používajte ich s mierou. Ako raz ktosi povedal: “Ak je všetko výrazné, nič nie je výrazné.”
3. Provokujte zvedavosť
Úlohou titulku je nalákať čitateľa, aby navštívil stránku, klikol a prečítal si článok. Ako to dosiahnete? Začnite tým, že v nadpise načrtnete niečo, na čo zaručene zaberie. Je to asi tak, ako keď vám vaša najlepšia kamarátka povie: „Viem, že by som ti to nemala hovoriť, ale…“ Okamžite zbystríte pozornosť. Ale stop! Tu nadpis končí. To, čo by ste sa nikdy nemali dozvedieť, si už musíte prečítať v článku. Určite to tam však napíšte. Nikto nemá rád vodenie za nos a zavádzanie.
4. Použite v nadpisoch číslovky
Pokiaľ sa hovorí o tvorbe nadpisov, táto rada patrí medzi najčastejšie. Prečo? Pretože to funguje. Čitateľovi sa hneď na začiatok prezradí, koľko tipov, rád, … čohokoľvek, sa dozvie. Zároveň sa vďaka tomu v článku ľahko zorientuje. Napríklad: 8 tipov ako sa zbaviť bolesti hlavy. Ak k tomu pridáte „teaser“ v podobe Číslo 6 zaručene funguje! alebo Číslo 4 nikto nedodržiava, čitateľa to prinúti minimálne zistiť, ktoré to sú.
5. Slovesami dodáte dynamiku
Podobne ako prídavné mená, aj slovesá dotvárajú správnu emóciu vášho titulku. Vďaka nim môžete čitateľa jasne vyzvať k akcii. Zaručene mnohé z nich poznáte: zistite, odhaľte, presvedčte sa, získajte, naučte sa, ovládajte, kupujte a podobne.
6. Ako vytvoriť chytľavý a pútavý nadpis? Položte otázku
Nie jednoduchú otázku, na ktorú sa dá odpovedať áno alebo nie. Napríklad otázkou: Jedávate na raňajky pečivo? – nezaujmete nikoho. Voľte radšej otvorené otázky typu Prečo..?, Ako..?, Kedy…?, Koľko..? Čiže: Prečo by ste na raňajky nemali jedávať pečivo? Ale pozor! Ak už takúto otázku v nadpise nastolíte, buďte féroví a v článku na otázku odpovedzte.
7. Dávajte odvážne sľuby
Sľúbte svojim čitateľom niečo hodnotné. Naučíte ich, ako zvládať trému pred vystúpením? Presvedčíte ich, aby urobili niečo, čo ešte nikdy nerobili? Odhalíte im tajomstvo Tutanchamónovej hrobky? To, o čo vám ide, je posmeliť čitateľa, aby si prečítal váš článok. Samozrejme, nenasľubujte mu hory-doly, len aby ste si ho získali. Pokúšajte jeho zvedavosť, podráždite jeho záujem… a potom splňte, čo ste sľúbili????
8. Nebojte sa škrtať
Máte na to hneď tri dobré dôvody. Prvým je, že Google vo výsledkoch vyhľadávania zobrazí iba prvých 70 znakov. Ak je váš titulok dlhší, bude skrátený na povolený limit. To znamená, že váš krvopotne vytvorený titulok nebude celý a čitateľom ujde pointa, ktorou ich chcete v nadpise zaujať.
Druhým dôvodom je fakt, že ľudia text na webe nečítajú. Veľakrát ho len prebehnú očami a preskenujú. V dôsledku toho si väčšina čitateľov všimne len prvé a posledné slová.
Tretím dôvodom sú sociálne siete. Niektoré totiž majú, podobne ako Google, obmedzený počet písmen.
Pokúste sa zachytiť podstatu s použitím čo najmenšieho počtu slov. Bez milosti vyhoďte všetku slovnú vatu. To, čo zostane, bude výstižný a pútavý nadpis.
Určite si prečítajte: Ako by ne(mal) vyzerať článok na blogu?
9. Pri tvorbe nadpisov nezabúdajte na SEO
Dbať na používanie kľúčových slov v nadpise sa oplatí. Nie však za každú cenu. Myslite predovšetkým na to, že článok píšete pre ľudí, nie pre robotov. Vzdajte sa kľúčového slova, ak potláča pútavosť a jedinečnosť titulku. Ak však existuje možnosť vhodne ho “zapracovať” do nadpisu, určite ju využite.
Vzorec na pútavý titulok
Prečítali ste si celý článok, ale všetky rady sa vám zliali dokopy? Hlavu hore. S týmto jednoduchým vzorcom vymyslíte toľko pútavých titulkov, že vaším jediným problémom zostane to, ako si vybrať ten naj. Odporúčame vždy vytvoriť najmenej 5 rôznych nadpisov.
Pridajte do titulku číslo + chytľavé slovo (napríklad rady, triky, kroky), ktoré môžete osviežiť príťažlivým prídavným menom (napr. unikátny, jedinečný, najnovší) + zámeno so slovesom (napr. ako vytvoriť, ako napísať, prečo niečo robiť alebo nerobiť) + prídavné meno (napr. jednoduchý, úspešný) + kľúčové slovo
PRÍKLAD: 5 jednoduchých krokov, ako si správne vybrať letnú dovolenku
A tu sľúbené prekvapenie. V prípade, že len blbo čumíte do monitora a nič vám nenapadá, pomôžte si niektorou z týchto osvedčených formuliek:
- Naučte sa, ako …
- Každý by mal vedieť …
- Tajomstvo … odhalené
- Ukážeme vám, ako …
- Každý by mal poznať …
- X vecí, ktoré som sa naučil/a …
- Vyvarujte sa …
- Robíte túto hlúpu chybu, keď …
- Ako (niečo urobiť) v x jednoduchých krokoch
- X tipov pre …
- X krokov k …
- Týchto X rád vám pomôže …
Na záver odporúčam aj ďalšie zaujímavé články, ktoré vám pomôžu vytvoriť pútavý nadpis:
1 comment
Čo je to e-mail marketing a ako ho robiť tak, aby prinášal výsledky?
22. júla 2019 at 14:48[…] e-mailu je v podstate ako nadpis článku. Jeho kvalita určí, či zákazník mail otvorí alebo ho odstráni. Čím viac je priamočiary, […]
Comments are closed.