Ako by (ne)mal vyzerať článok na blogu

Návštevníci obsah najskôr skenujú očami a až potom čítajú. To je fakt, ktorý by ste si mali ako majiteľ blogu, magazínu alebo e-shopu uvedomiť.

V súčasnosti máte len niekoľko pár sekúnd na to, aby ste si získali pozornosť človeka. A to je v dobe smartfónov nesmierne ťažká úloha – veď už aj taká zlatá rybka je pozornejšia ako my ľudia.

“Prečo ľudia čítajú moje články len pár sekúnd, hoci si na nich dávam záležať a tvorím ich s pridanou hodnotou? Veď ich mám lepšie ako konkurencia,” rozčuľuje sa nejeden webmaster. Áno, možno po obsahovej stránke je skvelý, ale po vizuálnej ani náhodou!

A to je presne koreň problému, ktorý súvisí s faktom vyššie. Dnes musí článok aj dobre vyzerať, aby návštevníka zaujal a vôbec ho začal čítať. Preto som si pre vás pripravil zopár základných odporúčaní, vďaka ktorým môžete tvoriť “krajší content” pre vašich používateľov.

Návod ako by mal vyzerať článok na blogu alebo magazíne.

1. Nudné fotografie a obrázky

Množstvo webmasterov obrázky podceňuje, pričom ich do obsahu vkladá “len aby boli”. Titulný obrázok je však úplne prvá vec, ktorú používateľ zaregistruje. Či už priamo na samotnom blogu alebo na nástenke jeho Facebooku. Mal by upútať na prvý pohľad a zároveň musí súvisieť s nadpisom i obsahom článku.

Kapitolou samou o sebe je zasa používanie obrázkov z free fotobaniek, ktoré sú už okukané na ďalších 100 weboch a majú 0 výpovednú hodnotu. Je mi jasné, že nie všetci si dovolíme na projektoch používať premium fotky zo Shutterstock v cene až 100 € mesačne za 50 ks. Snažte sa však používať viacero fotobánk s obrázkami zadarmo.

Tieto bezplatné fotobanky používame my:

Hoci často nájdeme rovnaké fotografie vo viacerých fotobankách, tak určitá pestrosť tam stále je a sťahovanie z viacerých zdrojov vizuálnej stránke článku len a len prospeje.

Vyhýbajte sa obrázkom, ktoré už podvedome poznáte aj vy sami. Ak však máte aspoň elementárne zručnosti s Photoshopom, tak ich pred použitím mierne upravte. Napríklad zrkadlovo otočte, orežte, vystrihnite, doplňte text … a tadá, nový obrázok máme na svete.

Máš smartfón? Tak urob fotku!

Nezabúdajte, že dnes môže byť fotografom každý, kto má vo vrecku smartfón. V niektorých prípadoch nie je nič lepšie ako autentické zábery z udalosti, činnosti či produktov.

Ľudia chcú vidieť ako bude ich produkt vyzerať v skutočnosti – nechcú vidieť len dokonalo orezané a vyretušované fotografie. Pokiaľ pridávate na váš blog recenzie produktov, tak sa nebojte pridať okrem oficiálnych obrázkov aj vaše vlastné výtvory.

2. Nevýrazný, zdĺhavý a nič nehovoriaci úvod článku

Vytvoríte super obrázok, vymyslíte dobrý nadpis a potom to zaklincujete opticky zdĺhavým úvodom. Neunavte čitateľa hneď na začiatku nič nehovoriacimi vetami. Pokiaľ pokazíte úvod, užívateľ okno zavrie v domnení, že celý článok stojí za … nič.

Ja osobne na prvý pohľad zdĺhavý úvod v 99 % prípadoch nečítam, pretože ma tam v 99 % prípadov čaká nič nehovoriaca omáčka (česť výnimkám). Úvod je akýmsi zrkadlom odrážajúcim kvalitu celého článku.

Úvod článku by mal mať ideálne 2 –  5 viet, ktoré čitateľa ľahko uvedú do problematiky. Snažte sa čo najpresnejšie opísať, čo ho v článku čaká a čo sa dozvie. Čo najskôr sa presuňte rovno k veci.

Toto patrí skôr do obsahovej časti článku, no vyhnite sa používaniu zbytočných rečnických otázok. Keď sa už človek dostal na váš článok, tak nechce byť stavaný pred otázky, na ktoré poznáte odpoveď vy a aj on.

Nepoužívajte v úvode článku otázky ako napríklad:

  • Chcete XY a hľadáte odpoveď ako XY?
  • Chceli by ste XYZ a neviete ako na to?
  • Máte problém s XXX a chcete vedieť ako ho vyriešiť?
  • Máte záujem o XY a chcete zistiť ako…

Poznám mnoho copywriterov, ktorí po dokončení článku zvyknú odstrániť celý prvý odstavec. Text razom naberie sviežosť a akčnosť. Niektorí copywriteri idú dokonca do extrému a odstraňujú aj ten posledný zo záveru. Vyskúšajte to aj vy!

3. Článok MUSÍ byť prehľadný

Predstavte si, ako by vypadal tento článok, keby som nepoužil odstavce, podnadpisy či odrážky a na celé formátovanie sa vykašľal. Pre prípad slabšej predstavivosti som urobil aj screen. Strach a hrôza však? 😀

Pritom stále narážam na firemné weby, blogy a stránky, ktoré si s tým hlavu nelámu a prehľadnosť textu podceňujú. Asi nevedia, že sa tým sami oberajú o potencionálnych zákazníkov.

Nebojte sa používať odstavce častejšie. Článok nielenže vypadá lepšie na pohľad, ale zároveň je oveľa zrozumiteľnejší. Ja osobne sa podvedome riadim pravidlom: čo myšlienka, to nový odsek.

Bold na “podčiarknutie” hlavnej myšlienky

Zlepšiť prehľadnosť textu môže aj jednoduché zvýraznenie boldom. Neodporúčam to však preháňať, keďže jeho nadmerné používanie = ešte väčší bordel. Príklad ako to nerobiť z článku Zdravotéka.sk.

Bold používajte len na zvýraznenie top myšlienky v odstavci. Robte to však tak, aby mal aj samotný boldom zvýraznený úryvok zmysel. Uvediem jednoduchý príklad.

Nesprávne:

  • A koľko bielkovín treba jesť? Pre dospelého je odporúčaná denná dávka bielkovín 0,8 g / 1 kg hmotnosti. Pokiaľ chcete pribrať, tak mierne zvýšte toto množstvo. Pozor však na zvýšený príjem bielkovín pri ochorení obličiek.

Správne:

  • A koľko bielkovín treba jesť? Pre dospelého je odporúčaná denná dávka bielkovín 0,8 g / 1 kg hmotnosti. Pokiaľ chcete pribrať, tak mierne zvýšte toto množstvo. Pozor však na zvýšený príjem bielkovín pri ochorení obličiek.

Odrážkové vymenovanie

Namiesto toho, aby ste v recenzii notebooku vymenovali jeho výhody obyčajne do jednej vety, tak použite odrážkové vymenovanie. To tiež pridá na prehľadnosti a optickej príťažlivosti.

Pokiaľ používate WordPress, tak odrážky môžete posunúť na ešte “vyšší level” so šikovným pluginom Shortcodes Ultimate (dokáže toho oveľa viac).

Jednoduchým nastavením sa z tohto:

  • – výdrž batérie až 12 hodín
  • – grafická karta GeForce GTX 1050
  • – výkonný procesor Intel Core i7-4770K
  • – HD displej s vysokým rozlíšením
  • – darček USB kľúč s pamäťou 32 GB

stane toto:

  • výdrž batérie až 12 hodín
  • grafická karta GeForce GTX 1050
  • výkonný procesor Intel Core i7-4770K
  • HD displej s vysokým rozlíšením
  • darček USB kľúč s pamäťou 32 GB

4. Používanie podnadpisov

Áno, používanie podnadpisov som mohol hodiť aj do odstavcov vyššie. Mám však potrebu zvýrazniť ich dôležitosť osobitne, keďže podnadpisy absentujú na nejednej landing page a tiež na obsahových weboch. Pritom môžu mať pozitívny dopad na počet konverzií a čas strávený na stránke (donedávna aj na SEO).

V samom úvode som načrtol, že text najprv preskenujeme očami a až potom čítame od úvodu alebo od najzaujímavejšieho podnadpisu. S najväčšou pravdepodobnosťou ste tak urobili aj pri tomto článku. 🙂

Už dávno nečítame všetko od hora dolu. V záplave nových a nových informácií sa snažíme selektovať a vyberať to hlavné/kľúčové. Práve preto by ste mali dbať pri tvorbe obsahu aj na správne použitie podnadpisov. Verte mi, návštevníci úplne každého webu to ocenia.

5. Chýba video, obrázok, GIF, CTA, smajlík …

Content marketing nie je len o odstavcoch bohapustého textu. Pre každý článok by mali byť samozrejmosťou už spomínané obrázky, ale aj ďalšie formáty ako video, infografiky či smajlíky …

Obľúbené sú gifká, ktoré môžete donekonečna čerpať napríklad z portálu GIPHY. Vloženie vám zaberie pár minút navyše, no efekt je zaručený – razom dostane článok príťažlivejší, zaujímavejší a vtipnejší nádych.

CTA prvky a dostatočné interné prelinkovanie je dôležité nielen v článkoch, ale aj na landing page. Cez tlačidlá môžeme návštevníkov postrčiť bližšie k uskutočneniu konverzie alebo im môžeme ponúknuť ďalší obsah. Affiláci na to nezabúdajú, no my ostatní by sme sa mali inšpirovať a CTA prvky používať viac.

Pozrieť sa na top CTA prvky

Vyhrajte sa, nudného obsahu je už všade dosť

Naozaj už stačilo. Skoncujme raz a na vždy s nudnými článkami, ktoré sú na jedno kopyto. Pokiaľ vám to oblasť vášho online podnikania umožňuje, tak oživte vaše texty primeraným spôsobom podľa príkladov vyššie. Verím, že sa o to pokúsite a vaše články na firemnom blogu budú pre čitateľov oveľa príťažlivejšie!

Content marketing mi prirástol k srdcu už počas strednej školy. Firmu TEXTO (a tiež aj tento blog) sme s bratom založili preto, aby sme slovenským online podnikateľom ukázali, že obsahový marketing má z dlhodobého hľadiska naozaj zmysel. Okrem toho pracujem ako produktový manažér v spoločnosti Zoznam.sk, mám rád futbal, knihy z oblasti psychológie a zázvorové pivo! :)

Žiadne komentáre
 

Pridaj komentár

Ďalšie články z nášho blogu: