Ako urobiť úspešnú súťaž na Facebooku: nápady, tipy a príklady

Niektorí sa ešte stále otriasajú zo zmeny, s ktorou prišiel Facebook pred pár dňami. Pre menej informovaných – “dovolil si” presunúť neplatené príspevky stránok do nového a separátneho feedu Prieskumník (Explore). Áno, ešte viac peňazí pre FB, ale nariekať na túto tému nechcem. Pri FB síce ostanem, ale pohneme sa o kúsok ďalej, chcem totiž rozobrať súťaže na Facebooku. A prečo práve tie?

Súťaže na Facebooku môžu byť úspešné.

Aj za 3 € je možné osloviť 300 000 ľudí

Nikdy som nebol fanúšik súťaží – ani ako organizátor, ani ako zúčastnený. K napísaniu tohto článku ma však viedol prekvapivý výsledok, ktorý sme dosiahli so súťažou usporiadanou na začiatku októbra. Na našom FB profile sme už o tom v krátkosti písali.

Za cenu veľkého espressa sme za necelých 14 hodín dokázali osloviť až 300 000 ľudí, získať 2 700 fanúšikov, takmer 7 000 zdieľaní a 6 000 likov. Čísla spomínam skôr informačne, je jasné, že dnes už nemajú až tak veľký význam ako v minulosti. Každopádne za tú cenu, no neber to!

Prečo bola táto súťaž na Facebooku tak úspešná? V prvom rade kvôli obrovskému hypu. Súťažilo sa o večeru pre 4 osoby v hoteli Bachledka a zároveň vstupenky na Chodník korunami stromov. Áno, presne ten chodník, o ktorom na začiatku mesiaca písali a hovorili snáď vo všetkých slovenských médiách. Jednoducho sme s partnerom využili príležitosť v správny čas.

Z toho vyplýva, že ak chcete organizovať súťaže na Facebooku lacnejšie a s vyšším dosahom, tak by ste sa mali zamerať aj na aktuálne dianie a udalosti v spoločnosti. A neplatí to len pre súťaž na FB. Pamätáte si na prepustenie Kajínka a s tým súvisiaci vtip českej Heureky? Tiež skvelý virálny ťah.

Chcem vám však podrobnejšie načrtnúť ako vytvoriť úspešnú súťaž na Facebooku. Na začiatok sa pozrieme na pravidlá (ak ich máte v malíčku, tak túto nudnú časť preskočte), potom konkrétne nápady, príklady z praxe a na záver pridám aj tipy i osvedčené postupy.

Prečo robiť súťaže na Facebooku?

Okrem nejakých tých čísel (fanúšikovia, lajky, zdieľania, návštevnosť) je to spôsob, ktorým sa môžete odlíšiť od konkurencie. Forma akéhosi interaktívneho obsahu – ľudia taký content milujú. Patria tu napríklad jednoduché a krátke prieskumy, testy i kvízy.

A podľa prieskumu, ktorý robil Content marketing Institute, to vie aj 81 % marketérov. Preto nie je žiadnym prekvapením, že až polovica z nich zahŕňa do stratégie súťaže (na sociálnych sieťach alebo na webe).

Interaktívny obsah prieskum.

Takže prečo robiť súťaže aj na Facebooku? Jednoducho preto, že ich ľudia majú stále radi. Súťažia neustále – v Tipose, v Teleráne, v reality-shows, na Exprese … a FB predsa nemôže byť výnimkou.

PRAVIDLÁ FACEBOOK SÚŤAŽE

Skôr než začnete plánovať špecifiká vašej Facebook súťaže, tak je dôležité porozumieť pravidlám Facebooku. Poďme sa pozrieť na niektoré kľúčové zákazy.

1. Dodržujte platné zákony a legislatívu krajiny

Pravdepodobne nie ste prekvapení, že vaša Facebook súťaž musí byť legálna. Avšak ak ste ešte nikdy nespustili súťaž, tak vás možno prekvapí, aké komplikované pravidlá pre spustenie súťaže môžu byť.

Urobte si dôkladný prieskum s cieľom zabezpečiť, aby vaša FB súťaž dodržiavala všetky príslušné právne predpisy vrátane obmedzení týkajúcich sa veku a pobytu.

2. Musí byť jasné, že VY ste organizátor súťaže a nie Facebook

Z popisu musí jasne vyplývať, že súťaž “nie je v žiadnom prípade sponzorovaná, odobrená, riadená alebo spájaná s Facebookom”. Podmienky a pravidlá súťaže musia tiež jasne stanoviť, že Facebook nie je zodpovedný za akékoľvek problémy súvisiace so súťažou.

Spustením súťaže na Facebooku preberáte všetky riziká. Facebook jasne hovorí: “Nebudeme asistovať, pričom súhlasíte, že ak používate našu službu na realizovanie akcie, konáte tak na vlastné riziko.”

3. Súťaž nemôžete vytvoriť na vašej osobnej časovej osi

Toto je snáď jasné každému. Na prevádzkovanie súťaže môžete používať iba obchodné stránky. Ak máte len osobný profil, tak pred spustením prvej súťaže musíte vytvoriť firemný profil.

4. Nevyzývajte ľudí na zdieľanie

Facebook súťaž nemôže byť podmienená zdieľaním príspevku na osobnom profile zúčastnených. To znamená, že nemôžete v popise vyzývať používateľov, aby zdieľali vašu súťaž. Nezáleží ani na spôsobe výzvy – vôbec nie je povolené požiadať používateľov o zdieľanie súťaže.

Pokúste sa radšej “zapáčiť” a vyzvať ku diskusii alebo komentovaniu. Majte na pamäti, že tieto akcie prinesú extra reach, pretože komentáre a ďalšie akcie zvýšia popularitu a príspevok so súťažou získa dôležité body od Facebook algoritmu.

5. Nevyzývajte ľudí na označovanie

Facebook proste nechce označených ľudí na fotografiách alebo v príspevkoch, na ktorých sa nenachádzajú alebo s nimi vôbec nesúvisia. Je to proste pre každého mätúce. Nesmiete podmieniť zapojenie sa do súťaže označovaním priateľov v príspevku.

Určite ste už narazili na súťaže, ktoré porušujú posledné dve pravidlá súťaže na Facebooku – nenapodobňujte ich aj napriek úspechu. FB veľmi jasne uvádza, že zdieľanie a označovanie nie sú prípustnými vstupnými požiadavkami a skôr či neskôr môže byť firemný profil potrestaný.

Vzhľadom na to, že Facebook pravidelne aktualizuje svoje pravidlá, mali by ste pred spustením súťaže vždy skontrolovať prípadné zmeny. Pozrite sa na Podmienky pre stránky na Facebooku, prejdite nadol na “Akcie” a vyhľadajte konkrétne pravidlá, ktoré sa vzťahujú na súťaže.

Pravidlá a podmienky súťaží sa v zásade podobajú na každej sociálnej sieti. Pre istotu však odporúčam oboznámiť sa aj s Guidelines for Promotions on Twitter a Instagram Promotion Guidelines.

NÁPADY A PRÍKLADY FACEBOOK SÚŤAŽE

Prejdime k tej kreatívnejšej a zaujímavejšej časti. Nasledujúce nápady na Facebook súťaž vám pomôžu rozhodnúť, ktorá forma súťaže najviac vyhovuje vašim obchodným cieľom.

Lajkuj alebo komentuj a vyhraj

“Daj like a vyhraj”, “Komentuj a vyhraj” alebo “Daj like, komentuj a vyhraj” patrí medzi najjednoduchší princíp súťaže. My ľudia sme tvori lenivé, preto sa tieto FB súťaže tešia všeobecne najväčšej obľube. Aj pre vás je to veľmi jednoduché. Stačí pridať fotografiu, video, odkaz alebo dokonca obyčajný status a súťaž môže začať. V príspevku uvediete pravidlá súťaže, publiku predstavíte výhru a jasne ho vyzvete k určitej akcii. A hotovo – vaša súťaž beží.

Pura Vida Bracelets (kostarická firma predávajúca náramky) nedávno prišla s jednoduchou súťažou. Požiadala ľudí, aby do komentárov napísali, ktorý náramok sa im páči najviac. Každý zúčastnený mal šancu vyhrať 5 náramkov podľa vlastného výberu. V priebehu jednej hodiny získal príspevok až 1 800 komentárov.

Táto súťaž mala pre Pura Vida ešte jeden skrytý bonus. Okrem toho, že upozornili na svoju značku, tak im súťaž pomohla spoznať myslenie zákazníkov. Porovnaním celkového počtu hlasov pre konkrétne náramky získala Pura Vida zadarmo prieskum o tom, ktorý produkt ľudia uprednostňujú.

Nemusíte robiť súťaž na Facebooku len za účelom zviditeľnenia a predaja. Na veľkej vzorke “respondentov-súťažiacich” môžete získať aj cenné info o tom, ktoré produkty sú pre vaše publikum zaujímavé. Svoje nasledovné marketingové aktivity, tak budete môcť smerovať aj podľa určitých výsledkov.

Vymysli k fotke titulok alebo vtipnú hlášku a vyhraj

Súťaž s titulkom je ďalšou jednoduchou a efektívnou voľbou. Vyberte zaujímavú fotografiu alebo kreatívu, ktorá podporuje vaše Facebook ciele (napríklad brand awareness) a nabáda ľudí, aby do komentára napísali svoje nápady na titulok – teda akýsi krátky a vtipný príbeh. Následne môžete vybrať víťaza/ov sami alebo výhru podmieniť najväčším počtom “Páči sa mi to”.

Podobnú súťaž vytváral v priebehu celej sezóny americký futbalový klub Chicago Bears v spolupráci s ich sponzorom Dunkin’ Donuts. Z času na čas požiadali fanúšikov, aby si prezreli fotky hráčov a do komentára napísali čo najlepšiu hlášku. A cena pre víťaza? No predsa darčeková karta v hodnote 25$ do spomínaného Dunkin’ Donuts. Výsledok v podobe približne 1 000 komentárov je naozaj slušný + skvelý spôsob ako ešte viac spojiť fanúšikov s tímom. Vyskúšajte tento typ súťaže na Facebooku aj vy!

Odpovedz správne na otázku/y a vyhraj

Vedomostné súťaže a minitesty sú veľmi populárne nielen na sociálnej sieti, ale aj na webe alebo v televízii. Požiadať vaše publikum o odpovedanie na relevantnú otázku je dobrý spôsob ako posúdiť ich vedomosti alebo zistiť, ako dobre poznajú váš produkt. Poznať medzery publika v súvislosti s vašou oblasťou podnikania je skvelé. Môžete sa na to zamerať pri budúcej komunikácii s týmito potenciálnymi zákazníkmi.

Prostredníctvom podobnej súťaže na Facebooku môžete ľudí prinútiť, aby hľadali informácie a správne odpovede priamo na vašej webstránke. Položte otázku alebo viacero otázok a odkážte používateľov na web s tým, že je to cesta ako zistiť správnu odpoveď.

A nakoniec, súťažná otázka môže byť použitá na zvýraznenie funkcie alebo výhody vášho produktu. Napríklad ako v súťaži nižšie od Jindal Stainless, najväčšieho výrobcu nerezovej ocele v Indii, ktorý priamo v otázke upozorňuje na výhody kuchyne z nehrdzavejúcej ocele.

Ak ste venovali pozornosť aj odstavcom vyššie (Pravidlá Facebook súťaže), tak si všimnete, že súťaž Jindall Stainless porušuje pravidlá – vidíte ako? Vyzýva účastníkov na zdieľanie príspevku a označenie priateľov, aby zvýšili šance na víťazstvo, pričom obe požiadavky sú v rozpore s podmienkami Facebooku. Takže inšpirujte sa typom súťaže i nápadom, ale nie finálnou realizáciou.

Pridaj fotku a vyhraj

Obsah vytvorený používateľmi je top – v tejto súťaži vyhrá nielen váš fanúšik, ale aj vy. Ponúknite cenu fanúšikom, ktorí pridajú najkrajšie/najzaujímavejšie fotografie alebo iný obsah. Takáto Facebook súťaž nielenže prinesie interakciu so stránkou, ale tiež vám poskytne bohatú zásobu materiálov, ktoré môžete využiť na ďalšie a ďalšie príspevky.

Rocky Mountaineer prevádzkuje mesačnú fotografickú súťaž, ktorá generuje veľké množstvo nového užívateľského obsahu. Tento content spoločnosť ďalej zdieľa prostredníctvom svojich sociálnych kanálov.

Rocky Mountaineer uverejňuje všetky fotografie aj v galérii na webe. Ponúka tak potenciálnym zákazníkom pohľad na pôsobivú krajinu a divočinu, ktorú by mohli vidieť na nimi ponúkaných výletoch.

AKO TEDA UROBIŤ ÚSPEŠNÚ SÚŤAŽ NA FACEBOOKU?

1. Stanovte si ciele

Rovnako ako pri iných marketingových aktivitách, tak aj tu potrebujete určiť jasné ciele. Potrebujete správne navrhnúť súťaž, aby vám pomohla dosiahnuť požadované výsledky.

Čo chcete získať organizovaním súťaže? Ako vám Facebook súťaž pomôže dosiahnuť obchodné výsledky? Na tieto otázky si odpovedzte ešte predtým, než začnete s prípravou súťaže. Totižto vaša stratégia súťaže sa bude líšiť v závislosti od toho, či sa snažíte zvýšiť počet fanúšikov na stránke alebo priniesť kvalitné leady pre ďalší obchodný proces.

Súťaž môžete využiť aj na budovanie povedomia o značke (brand awareness), na zvýšenie návštevnosti webových stránok alebo na zvýšenie interakcie.

2. Nič nekomplikujte, zapojenie do súťaže musí byť jednoduché

V uvedených príkladoch spočíva proces zapojenia sa do súťaže v maximálne dvoch krokoch: like, komentár, pridanie fotografie alebo kombinácia. Asi ste už narazili na súťaže, ktoré majú komplikované vstupné procesy. Viaceré kroky vo viacerých oknách prehliadača súťaž zabíjajú.

eMarketer odhaduje, že sa viac ako 80 % používateľov sociálnych sietí prihlasuje cez mobilné zariadenia. Preto je dobré obmedziť proces zapojenia sa na niekoľko kliknutí, “klepnutí” alebo polí, ktoré sa dajú ľahko vyplniť. Nepokúšajte sa získať viac informácií ako potrebujete, pretože príliš veľa požiadaviek spôsobí, že si ľudia všetko rozmyslia ešte pred dokončením procesu zapojenia. Podobne ako vás v polovici odradí nekonečný dotazník / prieskum.

Nekomplikujte ani pravidlá a podmienky súťaže. Majte ich po celý čas dostupné, aby ľudia mohli presne pochopiť, čo môžu vyhrať a ako budete nakladať s informáciami, ktoré poskytujú. Ak žiadate o obsah vytvorený používateľmi, tak sa uistite, že máte jasne v podmienkach stanovené, aké práva vám k obsahu súťažiaci poskytnú zapojením sa do súťaže a uveďte, kde všade môže byť daný obsah použitý.

3. Ponúknite výhru, ktorá rezonuje s vaším publikom

Typ ceny a jej hodnota by sa mala líšiť v závislosti od cieľov súťaže na Facebooku. Pokiaľ sa len snažíte zvýšiť angažovanosť, tak ponúknite cenu nižšej hodnoty, ktorá je príťažlivá pre široké publikum. Skvelý príklad sú darčekové karty Dunkin’ Donuts použité v príklade Chicago Bears vyššie. Ak žiadate ľudí o postnutie fotografie, ktoré môžete použiť v ďalších príspevkoch alebo v marketingových materiáloch, tak pravdepodobne budete musieť ponúknuť cenu s vyššou hodnotou.

Neponúkajte široko atraktívnu cenu ako iPhone v súťaži určenej na zber kvalitných leadov. Prilákate síce veľa účastníkov, ale budú mať rovnakú kvalitu ako náhodne vybrané čísla z telefónneho zoznamu. Držte sa teda niečoho, čo je špecificky spojené s vaším produktom.

Niektoré Facebook súťaže dokonca nevyžadujú vôbec žiadnu cenu – okrem uznania. Súťaže o najlepší titulok / najlepšiu hlášku môžu podnecovať k akcii bez toho, aby ste niečo sľubovali. Niektorí ľudia proste chcú byť vtipní, pridať najlepší komentár, mať najviac likov a obdržať tak akési uznanie.

Zábavná televízna show Tosh.0 (odporúčam pozrieť tento diel 🙂 ) organizuje pravidelne “challenge”, v ktorej fanúšikovia súťažia o to, kto napíše ten najlepší popis k fotografii. Hoci sa ako jediná cena uvádza zverejnenie osoby s najlepšou hláškou (alebo, ako stránka uvádza “budeme zdieľať tvoju slávu na Facebooku”), tak tieto príspevky sa pravidelne dostanú až na 700 komentárov.

Tento typ súťaže určite nepodporí všetky typy obchodných cieľov, ale môže to byť efektívny spôsob, ako zapojiť fanúšikov stránky. Zároveň takto rozšírite aj dosah značky, keďže ich výmysly v komentároch dostanú váš príspevok do feedu ich priateľov.

4. Použite zacielenie

Žijem na Slovensku a na Facebooku sledujem veľa zahraničných firiem i značiek, pretože viaceré nemajú samostatné stránky pre našu malinkú krajinu. Uvedomte si, že na vašom firemnom profile sa s veľkou pravdepodobnosťou nachádzajú aj ľudia zo susedného Česka. Pokiaľ súťaž organizujete pre obyvateľov oboch krajín, tak to nezabudnite spomenúť v pravidlách.

Ľudí z druhej krajiny môže nahnevať, že sa súťaže zúčastnili, ale šancu vyhrať nemajú. Vďaka rozsiahlym možnostiam zacielenia na Facebook však nie je dôvod, aby k tomu došlo. Zacieľte príspevky aj geograficky a vyhnite sa podobným nepríjemnostiam.

5. Využite viaceré sociálne siete

Propagácia viacerými kanálmi zabezpečí, že vaša súťaž osloví ešte širšie publikum. Napríklad, keď má vaša súťaž prvok zdieľania fotografií, je to skvelé využitie pre podporenie firmeného Instagramu.

Zároveň však nechcete, aby ste “sociálne publikum” obťažovali nadmernou propagáciou a úplne ho otrávili. Naplánovanie súťažných príspevkov vopred naprieč kanálmi môže byť skvelým spôsobom, ako zabezpečiť, aby ste nepadli cez palubu.

6. Použite platenú propagáciu

Po zavedení prieskumníka inú možnosť nemáte. Áno, zaujímavá a aktuálna súťaž sa rozšíri aj sama bez väčšieho rozpočtu na propagáciu. Za 3 € sa to podarilo aj nám, ako som už písal v úvode článku. Neváhajte však “obetovať” pár euro navyše. Samozrejme rozumne a len v prípade, že viete, čo robíte. Inak by to mohli byť len ďalšie spálené peniaze …

7. Zmerajte a vyhodnoťte výkon Facebook súťaže

Keď sa vaša súťaž na Facebooku skončí a cena sa odovzdá šťastnému víťazovi, budete sa chcieť zamyslieť nad tým, ako sa darilo. Rovnako ako pri všetkých marketingových aktivitách je sledovanie výsledkov a učenie sa čo išlo dobre (a čo naopak nie) dôležitou súčasťou vývoja budúcej stratégie. V neposlednom rade venujte pozornosť ROI-ku, ktoré je ako vždy kľúčové.

Pamätajte na tie ciele, ktoré ste nastavili skôr, než ste súťaž odštartovali. Stanovili ste si správne ciele? Analyzujte, ako dobre výsledky zodpovedajú vašim očakávaniam. Nezabudnite sa pozrieť aj na neočakávané úspechy. Možno ste nezískali očakávaný počet fanúšikov, ale značne ste zvýšili angažovanosť od existujúcich fanúšikov.

Ako ste mohli vidieť z príkladov, tak Facebook súťaže môžu mať mnoho rôznych foriem a môžu priniesť mnoho rôznych výsledkov. Keď premýšľate o výkonnosti súťaže, pamätajte na nasledujúce otázky:

  • Vybral som si správny typ súťaže?
  • Venoval som súťaži dostatok času?
  • Zacielil som na správne publikum?
  • Ponúkol som dostatočne zaujímavú motiváciu/výhru?
  • Stanovil som jasné a zrozumiteľné pravidlá?
  • Aká bola najväčšia prekážka, ktorej som čelil počas súťaže?

Vyhodnotili ste súťaž ako úspešnú? Gratulujem, máte jasný model, ktorý môžete použiť opäť. Ak nie ste 100 % spokojní, popremýšľajte nad tým, čo by ste mali zmeniť. Prostredníctvom prebiehajúceho testovania a zdokonaľovania sa zistíte, čo funguje najlepšie PRÁVE PRE VAŠU značku. Prípadne sa podeľte o skúsenosti v komentároch alebo nás kontaktujte.

Ak máte pocit, že vám môj článok nepomohol dostatočne, tak odporúčam prečítať aj nasledovné články:

Comments are closed.