Vryte sa ľuďom do pamäte: 5 tipov, ako na rozpoznateľné logo

Vytvárate novú značku alebo plánujete redizajn tej dlhoročnej? Ak áno, logo je jednou z častí procesu, ktorú určite nechcete odfláknuť. Je totiž tvárou firemnej identity, ktorá má byť ľahko rozpoznateľná v dave konkurencie. Predtým, než doň vkročíte, je preto logické spraviť všetko preto, aby  si „vašu tvár“ ľudia dobre zapamätali. Možno až tak dobre, že si ju budú vedieť v mysli vybaviť aj o polnoci. Doslova.

Experiment spoločnosti Signs s názvom Branded in Memory skúmal presne to – schopnosť zapamätať si známe logá. Náhodne vybraná vzorka viac než 150 Američanov mala čo najvernejšie nakresliť symboly 10 ikonických značiek ako napríklad Apple, Starbucks, Adidas, Ikea či Burger King.

Výsledných 1 500 náčrtov vyzerá na prvý pohľad zábavne, no to nie je jediný dôvod, prečo o nich píšem. Ako každý prieskum, aj tento poskytol pár zaujímavých štatistík. Užitočné sú pritom nielen pre nás, kreatívcov za monitormi, ale pre každú firmu, ktorá nad svojim logom práve špekuluje. Koniec koncov je to práve klient, kto si z návrhov zvolí finálnu verziu. Na čo by ste sa teda pri tvorbe či výbere mali zamerať?

Farby

Štúdia Satyendra Singha uvádza, že až 90 % impulzívnych nákupných rozhodnutí u spotrebiteľov ovplyvňuje farba. Keď tento fakt prepojíme s priemerným rozsahom ľudskej pozornosti, ktorý sa odhaduje na menej než 8 sekúnd, zistíme zaujímavú vec. Na to, aby ste na seba pritiahli pozornosť potenciálneho zákazníka tak máte 7, 6, 5, 4…

Tak ako obal produktu či farby na vašom e-shope, aj samotné logo vie psychológiou farieb ovplyvniť vnímanie či rozpoznateľnosť vašej značky. Ak sa vrátime späť k výsledkom kresliaceho experimentu, napriek tomu, že si ľudia nedokázali vybaviť konkrétny tvar či prvky loga svetových značiek, až 80 % zúčastnených si zapamätalo správnu farebnú paletu.

My ľudia si jednoducho nemôžeme pomôcť a spájame si značky s konkrétnymi farebnými odtieňmi, preto by ste si na ich výbere mali dať záležať – aspoň tak ako IKEA, ktorá sa aj vďaka nezameniteľnej švédskej kombinácii žltej a modrej s náskokom dostala na prvé miesto v rebríčku rozpoznateľnosti.

Tak teda aká farba najviac reprezentuje váš biznis? Dôveryhodná a silu evokujúca modrá, optimistická žltá, energická červená, mierumilovná zelená či všetky dokopy? Na prekombinovanie farieb si však dávajte pozor. S výnimkou Googla tu totiž platí, že menej je niekedy vždy viac.

Tvary

Ako už asi tušíte, aj pri tvaroch sa odporúča pridržiavať skromného minimalizmu. Naše mozgy majú len obmedzenú kapacitu (niektoré viac, iné menej ?), je preto úplne logické, že zložité tvary či detaily loga si v mysli vybavujeme ťažšie. Dokonca aj vtedy, ak s danou značkou prichádzame do kontaktu pomerne často. Spisovateľ Arthur Conan Doyle by to zaiste vysvetlil tým, že veci proste vidíme, no dostatočne nepozorujeme.

Fotografickou pamäťou je obdarený máloktorý spotrebiteľ, chvalabohu, experiment dokazuje aj to, že ju vlastne nepotrebuje. Stačí, že si zapamätá dosť na to, aby značku rozpoznal. Vryť sa do myslí ľudí môžete nielen prostredníctvom farieb, ale aj jednoduchých tvarov. Práve logá zložené z množstva komplikovaných prvkov (Starbucks) sa v prieskume umiestnili na posledných priečkach.

Tak schválne, kto z vás tušil, že zelená kočka na tégliku je pruhovaná dvojchvostá siréna s korunkou so štyrmi cípmi, uprostred ktorých je päťramenná hviezda, uložená na trikrát zvlnenej hrive so 6 pramienkami vlasov? Ja teda nie, ale môže to byť tým, že pijem Popradskú Štandard zo sklenenej duritky. #pravakavickarka ☕

Piktogram

 Možno aj kvôli vyššie menovaným dôvodom sa niektoré značky rozhodnú pre jednoduchý piktogram. Dovoliť si neuviesť svoj názov v logu však zo začiatku nemôže každý. Symboly vo väčšine využívajú etablované spoločnosti ako Nike, PlayBoy či doslovný Apple. Ruku hore, ak ste si teraz v duchu predstavili ikonickú kvačku, zajačika s motýlikom na krku a odhryznuté jabĺčko. ✋?

Ak sa vám páči minimalizmus piktogramového loga, no chcete, aby si ľudia zapamätali aj názov spoločnosti, môžete ho skombinovať. Nezabúdajte, že ikona by mala byť kreatívna a vystihovať vás na viacerých úrovniach. Doslovné s abstraktným prepojil pri návrhu loga aj americký Target. Okrem toho, že znázorňuje nápis a terč (target), symbolizuje cieľ, víťazstvo, správnu voľbu, respektíve trafenie sa do čierneho červeného. ? Čistý dizajn z kontrastných kruhov je pritom ľahko rozpoznateľný a zapamätateľný. Aj vďaka tomu sa logo Targetu umiestnilo v experimente na druhom mieste.

Typografia

Logá, ktoré využívajú čistú typografiu vyznievajú moderne a nenútene. Možno by sa mohlo zdať, že prostredníctvom obyčajného nápisu predsa nedokážete vystihnúť podstatu spoločnosti, no opak je pravdou. Spotrebiteľ nemusí mať dizajnérske znalosti a poznať základné typy fontov, aby v ňom vyvolali určitý dojem.

Možnosťou sú aj kreatívne kombinácie textu a ikon. Vďaka ich univerzálnosti ich využíva väčšina značiek. Populárne je aj nenápadné zakomponovanie symbolov priamo do písma. Kuriérska spoločnosť FedEx vo svojom názve napríklad ukryla šípku.

Logo manuál

Logo manuál by mal byť pre každú spoločnosť takou malou Bibliou, ktorá káže dodržiavať základne pravidlá pri aplikácii loga a netoleruje žiadne prehrešky. Obsahuje základnú a doplnkové verzie logotypu, jeho minimálnu veľkosť a nevyhnutnú ochrannú zónu, určuje presnú farebnosť loga, zakázané a povolené použitie či vhodnú typografiu.

Riadenie sa týmito všetkými faktormi zaručuje, že vaše logo bude konzistentné, a teda ľahko rozpoznateľné. S manuálom by mal byť preto oboznámený každý, kto s logom pracuje v rámci vizuálnej komunikácie či grafického obsahu. Zaručíte tak, že bude použité vždy správne a nebude vyzerať, akoby ho zakaždým kreslil niekto iný. ??

Perlička na záver

Logá slávnych značiek prekreslil aj Slovinec Jure Tovrljan. Počas pandémie redizajnoval logá hneď niekoľkých najznámejších, aby pomohol zvýšiť povedomie o COVID-19 a spôsoboch, ktorými môžeme chrániť seba i druhých.