7 dôvodov, prečo je e-mail marketing užitočný aj pre vašu firmu

Aj keď si to možno neuvedomujeme, tak e-mail je tu s nami už vyše 40 rokov. Napriek jeho nenahraditeľnej úlohe v online marketingu naň firmy zanevreli. E-mail marketing je vraj mŕtvy, neefektívny, otravný … Práve z toho dôvodu som sa rozhodol napísať článok, v ktorom vysvetlím, prečo je e-mail marketing naďalej užitočný aj pre vašu firmu.

1. Kontakt so zákazníkmi 

E-mail marketing je dôležitý pre budovanie vzťahov s potenciálnymi, aktuálnymi a dokonca aj minulými zákazníkmi. Dáva vám totiž možnosť prehovoriť priamo k nim, v čase, ktorý je pre nich pohodlný.

Pokiaľ sa k odberu newslettera ľudia prihlásili dobrovoľne (v opačnom prípade by ste im pravidelný e-mail nemali zasielať!), očakávajú, že ich budete pravidelne zásobovať užitočnými informáciami. Nesklamte ich dôveru a neodosielajte ľahkomyseľne SPAM. Buďte priateľský a osobný. Newsletter môže byť použitý rozumne za účelom budovania vernosti a dôvery v značku.

2. Veľký dosah

Podľa štúdie pod názvom “A TECHNOLOGY MARKET RESEARCH FIRM” presiahne v roku 2017 počet e-mailových užívateľov hranicu 3,7 miliardy. Do konca roka 2021 sa má tento počet navýšiť až na 4,1 miliardy. Pripadá vám to veľa? Tak to ešte neviete všetko! V spomínanej štúdií sa tiež píše, že denne sa odošle cez 269 miliárd e-mailov pričom sa očakáva každoročný nárast na úrovni 4,4%. Sila, hoci drvivú väčšinu pravdepodobne tvorí robotický spam.

V porovnaní s používateľmi Facebooku (2 miliardy), Instagramu (800 miliónov) alebo Twitteru (320 miliónov) sa jedná o ohromné číslo. Je teda ťažko uveriteľné, že najväčší nástroj na oslovenie ľudí nie sú sociálne siete, ale práve e-mail marketing.

Keď sa však nad tým lepšie zamyslíme, tak to nie jeaž tak prekvapujúce. Chcete niečo objednať alebo sa niekam zaregistrovať, tak musíte použiť e-mail. Iná možnosť neexistuje. E-mail teda používa každý aktívny používateľ internetu. Pokiaľ ide o spojenie so zákazníkmi, neexistuje žiaden iný kanál so širším dosahom ako práve email marketing.

3. E-mail náš každodenný

Firmy si myslia, že s nárastom popularity sociálnych sietí je e-mail marketing zbytočnou záťažou. Samozrejme to nie je pravda. Práve vďaka mobilným zariadeniam, ktoré sa stali súčasťou bežného života, si kontrolujeme e-maily pravidelne – či už sme na nákupoch, v reštaurácií alebo keď sme na toalete. 😀

Až 91% spotrebiteľov používa mobilné telefóny na prístup do e-mailu aspoň 1 krát za deň. (zdroj) Z celkového počtu otvorení e-mailov, tvoria mobilné zariadenia až 54 % podiel – viď obrázok nižšie. Dávajte si preto pozor na to, aby bol e-mail optimalizovaný aj pre mobilné zariadenia.

Pokiaľ v rámci mobilného marketingu využívate SMS marketing, tak by ste mali uprednostniť skôr e-mail marketingA to z viacerých dôvodov:

  • E-mail sa dá zobraziť na rôznych zariadeniach.
  • E-mail marketing je lacnejší – náklady na kampaň sú menšie, odpisovanie na e-maily je zadarmo.
  • E-mail má oveľa viac miesta pre obsah ako SMS – dá sa sním viac vyhrať, či už z hľadiska textu, grafiky alebo CTA prvkov.

4. E-mail marketing nie je drahý a môže byť efektívny

Nech už je zámer akýkoľvek, mali by ste vedieť, že pokiaľ ide o konverzie, neexistuje lepší marketingový kanál ako je email. V e-mailových kampaniach je click rate okolo 2 – 3 % pričom click rate na FB len 1 %.

Je teda omnoho pravdepodobnejšie, že sa na stránku dostane niekto prostredníctvom e-mailu než zo sociálnej siete. Rozdiel je hlavne v tom, že odberatelia newslettera prejavili dôveru a záujem o vašu spoločnosť. Tým, že sa prihlásili k odberu je jasné, že chcú o vás a vašich aktivitách ešte počuť.

A keď je reč o konverziách, tak zo štúdie firmy Monetate vyplynulo, že až 4,24 % návštevníkov z e-mailu aj nakúpi. V porovnaní s vyhľadávaním (2,49 %)sociálnymi sieťami (0,59 %) je to podstatný rozdiel. Pokiaľ by ste chceli oponovať, že e-mail marketing je pre vás príliš drahá záležitosť, tak ste na omyle.

V skutočnosti je investícia v porovnaní s ostatnými výdavkami na reklamu naozaj nízka. A čo viac, niektoré softvéry na odosielanie a tvorbu newsletterov sú úplne zadarmo – vhodné hlavne pre spoločnosti s menším počtom odoberateľov a budgetom na online marketing.

Známe služby s “free programom”:

  • SendinBlue – 9 000 odoslaných e-mailov mesačne
  • MailChimp – max. 2 000 subscriberov, 12 000 odoslaných e-mailov mesačne
  • MailerLite  – max. 1 000 subscriberov, neobmedzený počet odoslaných e-mailov

5. Osobný a ľahko cieliteľný

Narozdiel od sociálnych sietí je e-mail marketing osobný a ľahko cieliteľný. Keď vytvárate príspevok na Facebook, Instgram alebo Twitter, tak oslovujete publikum ako celok, nie ako jednotlivca.

Práve email marketing vám umožňuje správu zamerať a urobiť ju pre čitateľa osobnou. Publikum si môžete ľahko segmentovať do rôznych zoznamov, na základe ktorých odosielate personalizované e-maily – či už podľa pohlavia, demografických údajov alebo oboru záujmu.

O tom, že personalizovaný e-mail marketing sa oplatí, svedčí napríklad aj prieskum Adersta z roku 2012 v ktorom sa zistilo, že e-maily, ktoré obsahujú meno príjemcu, majú o 22,2 % väčšiu šancu na otvorenie.

6. Je merateľný

Email marketing sa nerobí len tak „od oka“. Pokiaľ ho chcete robiť na profesionálnej úrovni, strieľanie do neznáma naozaj neprichádza do úvahy. Ak používate niektorý zo známejších softvérov na odosielanie e-mailov (napr. MailChimp), tak máte o starosť menej. Ten totiž umožňuje sledovať, koľkým ľuďom e-mail dorazil, kto ho otvoril, na ktorý odkaz klikol, poprípade koľko ľudí sa z odberu newslettera odhlásilo.

Ľahko tak získate predstavu o tom, aké výsledky e-mailové kampane dosahujú. Na základe týchto metrík môžete následne stratégiu upraviť tak, aby ste e-maily zlepšili a zefektívnili. Analytika je alfa a omega!

Vhodné je napríklad aj A/B testovanie e-mailov, ktoré môže odhaliť množstvo zaujímavých informácií o odberateľoch. Reagujú lepšie na predajné ponuky typu Doprava zadarmo! alebo Zľava 50 % na všetko? Alebo sú im sympatickejšie ponuky, kde ich informujete o novinkách na e-shope alebo skôr na blogu? To všetko môžete testovať, merať a zdokonaľovať.

7. E-mail je zameraný na akciu

E-mail používame ako formu komunikácie viac než 40 rokov. Či už si to uvedomujeme alebo nie, sme zvyknutí vykonávať s ním určitú aktivitu – odpovedať na maily od kolegov, preposielať zaujímavé veci kamarátom, pripájať obrázky, registrovať sa alebo nakupovať.

Každý má tendenciu s e-mailom niečo robiť. Ak to pochopíte, môžete si pomocou email marketingu priviesť na web “bonusový” traffic alebo podporiť predaj produktov.

Čísla hovoria samé za seba

Aby som to v závere stručne zhrnul, tak pomocou e-mail marketingu môžete osloviť najväčšiu masu ľudí. Je škoda tento druh content marketingu zanedbávať a odsunúť ho na vedľajšiu koľaj. Pokiaľ ho budete používať správne, tak sa dočkáte odmeny vo forme zvýšenia návštevnosti, povedomia o značke a neposlednom rade konverzií.

A čo vy – používate e-mail makreting? Aké máte výsledky, čísla a skúsenosti?