Spoločnosti, ktoré robia content marketing naozaj dobre – 1. časť

Content marketing sa skloňuje čoraz častejšie a veľa marketérov ho pokladá za najefektívnejšiu formu marketingu. To je síce pekné, ale dokážeme ho na Slovensku robiť tak dobre, ako v zahraničí?

Čo si budeme hovoriť, všetci sa inšpirujeme v zahraničí. Na druhú stranu niet sa čo čudovať, veď takmer všetky technologické vychytávky sa k nám dostávajú podstatne neskôr. Má to aj svoje výhody – nemusíme dlho blúdiť v neprebádaných vodách a zároveň si všímame chyby iných.

Ale predovšetkým sa môžeme inšpirovať úspešnými. Poďme si preto ukázať 3 spoločnosti zo zahraničia, ktoré robia content marketing na top úrovni a zároveň určujú aj najnovšie trendy.

Spoločnosti, ktoré robia vo svete content marketing veľmi profesionálne.

Deere & Company

Americká spoločnosť Deere & Company, v našich končinách známa skôr pod menom John Deere, slávi tento rok neuveriteľné 180. výročie založenia. Táto firma zaoberajúca sa poľnohospodárskou technikou bola naozaj nadčasová a za svoj vtedajší obsahový marketing by sa nemusela hanbiť ani dnes.

Zakladateľ John Deere začal v roku 1895 vydávať časopis určený pre poľnohospodárov s názvom „The Furrow“ s víziou toho, že bude kvalitným zdrojom informácií pre nových zákazníkov a jeho firma sa dostane do širšieho povedomia.

Pomáhaj zákazníkovi – aj tomu budúcemu

Magazín však neslúžil na priame propagovanie produktov, akoby sme predpokladali (pravý opak väčšiny affiliate magazínov). Redakcia vytvárala články zaoberajúce sa problémami, ktoré čitateľov naozaj trápili. Keď to trocha zveličím, tak informácie boli pre čitateľov životne dôležité.

The Furrow začal svoju cieľovku vzdelávať a oboznamovať s novými technológiami v oblasti poľnohospodárstva. Taktiež radil ako nové technológie využívať vo svoj prospech a ako sa starať o plodiny či zvieratá. Čitatelia farmárčili efektívnejšie, prosperovali a vďaka novým informáciám dokázali vypestovať viac úrody.

To mi tak trocha pripomína známe – “Daj človeku rybu a nasýtiš ho na jeden deň. Nauč ho chytať ryby a nasýtiš ho na celý život.” V tomto prípade by sme to mohli pretransformovať na “Nauč klienta riešiť jeho najčastejšie problémy a on ti bude prinášať peniaze počas celého podnikania”.

Ukážka blogu Furrow, ktorý má kvalitný content.

Oplatí sa investovať do content marketingu? Neexistuje lepší dôkaz, než fakt, že magazín The Furrow vychádza pravidelne aj po vyše 120 rokoch. A to nielen v printe ale aj v digitálnej podobe. 1,5 milióna subscriberov, 14 jazykov a 40 krajin sveta – aj to ho radí medi najčítanejšie médium svojho druhu na svete.

Na záver k firme John Deere už len jedna zaujímavosť. V časopise skutočne nepropagujú nasilu svoje produkty. Údajne ich spomenuli len 13 – 15 krát, čo je v porovnaní s viac ako storočnou históriou zanedbateľné množstvo. Tomu sa povie efektívny content marketing! 🙂

Nesnažte sa za každú cenu vychváliť a odpromovať váš produkt. To nie je content marketing. Dokážte návštevníkom, že sa vo svojej oblasti pôsobenia vyznáte. Venujte sa ich problémom a ukážte im reálne riešenia. Potom bude len otázkou času, kedy sa stanú vašimi zákazníkmi.

Red Bull

Dá vám nielen krídla, ale aj veľmi dobrý príklad toho, ako sa robí content marketing v 21. storočí! Poďme pekne poporiadku.

Energy drinky od tejto spoločnosti pozná každý, no len málokto sa zamyslel nad dokonalým obsahovým marketingom. Prostredníctvom neho získava firma veľký náskok pred zvyšnou konkurenciou – už v roku 2013 získal vďaka contentu Red Bull 3-krát väčšie príjmy ako jeho najväčší rival Monster.

Z časti možno úspech pripísať lifestyle magazínu Red Bulletin, ktorý vychádza v 5 jazykoch a je distribuovaný do 10 krajín sveta. Každý mesiac sa vytlačí až 2,3 milióna kópií (jeden z najväčších medzinárodných mesačníkov).

Video je rozdielový hráč v zápase o zákazníka

Avšak okrem tvorby magazínu sa Red Bull sústreďuje hlavne na tvorbu video obsahu, ktorý drvivá väčšina spoločností zanedbáva. Super príkladom je film Art of Flight, živý prenos z pokusu Felixa Baumgartnera o svetový rekord  vo voľnom páde alebo čoraz viac obľúbená Red Bull TV.

Red Bull TV je skvelým príkladom ako robiť video obsah.

Práve Red Bull TV je hlavným obsahovým kanálom spoločnosti. Užívateľom prináša videá a živé vysielania udalostí z celého sveta. Red Bull sa tak zaradil medzi jednu z prvých spoločnosti, ktoré aktívne vytvárajú video obsah, ktorý ich zákazníci skutočne vyhľadávajú. Výsledkom sú oslovené masy ľudí so záujmom o dobrodružné aktivity.

Vyhraďte si rozpočet aj na tvorbu video obsahu. Pozrite sa okolo seba ako rýchlo naberá na sile. Pripojte sa k najlepším a urobte váš content marketing oveľa viac príťažlivejším.

Whole Foods Market

Americký predajca potravín Whole Foods tiež chápe dôležitosť naslúchať potrebám svojich zákazníkov. Usilovne pracuje nie len na tom, aby pôsobil ako obchod s potravinami, ale aj ako voľba zdravého životného štýlu.

Tieto zásady preniesla firma aj do svojho obsahového marketingu. Okrem 4 000 receptov tam nájdete aj užitočné tipy ako sa pri nákupe vyhnúť GMO potravinám alebo ako sa zbaviť zlozvykov pri stravovaní. A keďže medzi ľuďmi panuje názor, že zdravý životný štýl = tučná peňaženka, tak Whole Foods ukazuje ako ušetriť peniaze a zároveň jesť zdravo.

Recepty firmy Whole Foods market

 

Segmentácia zákazníkov

Whole Foods si tiež uvedomilo, že zákazníci z rôznych kútov sveta majú špecifické potreby a zvyklosti. Namiesto jedného FB profilu a jedného účtu na Twitteri, tak majú hneď niekoľko profilov.

V súčasnosti má každá pobočka (napr. v Londýne alebo v Seattle) vlastný Facebook, Pinterest aj Twitter. Okrem toho, že každý región má svoj účet na sociálnej sieti, tak firma využíva aj odlišné content markentigové stratégie. Podobná segmentácia môže v inej firme spôsobiť chaos a správa sociálnych sietí sa stáva časovo náročnejšou. Whole Foods to však zvláda dokonalo!

Ako bonus vzniklo medzi jednotlivými pobočkami priateľské súperenie spočívajúce v získavaní fanúšikov, lajkov a interakcií zo strany zákazníkov. To znamená len jedno – extrémnu vernosť zákazníkov, pretože každé publikum dostávalo personalizovaný obsah podľa ich umiestnenia, potrieb a záujmov.

Nesnažte sa všetkým ponúknuť všetko. Dôkladne rozlišujte zákazníkov, ich potreby a záujmy. Personalizované ponuky dosahujú násobne lepšie výsledky. A hlavne v “dobe adblockovej” nebudú ľudia otrávení a znudení vašou ponukou.

Pracujte s content marketing aj vy

Všetky tri spoločnosti majú jedno spoločné: nepodceňujú content marketing a aktívne na ňom pracujú. Zameriavajú sa na témy, ktoré ich publikum trápi a zaujíma. Vďaka tomu generujú tisíce nových čitateľov, fanúšikov a verných zákazníkov. Vezmite si príklad a inšpirujte sa.

V druhej časti si predstavíme 3 slovenské firmy, ktoré podľa mňa robia content marketing najlepšie.

Stojí za zmienku: Aj slovenská spoločnosť drevko patrí medzi firmy, ktoré sa venujú content marketingu. Ich magazín.drevko.sk je toho krásnym príkladom.