Ako dosiahnuť, aby sa návštevníci zdržali na vašej stránke čo najdlhšie?

Docieliť vysokú návštevnosť webu je len časť úspechu. Skutočnou výzvou je zaujať zákazníka natoľko, že na stránke strávi dostatok času na to, aby zistil, čo ponúkate. A najlepšie – dosiahnuť, aby sa znovu vrátil. Čo môže byť dôvodom, pre ktorý ľudia opúšťajú web prirýchlo? Ako si udržať ich pozornosť? Skúste si odpovedať na nasledujúce otázky a zamyslite sa nad tým, kde máte slabiny.

Čas strávený na stránke.

Je na prvý pohľad jasné, kto ste a čo ponúkate?

Pokiaľ sa používateľ dostane na vašu stránku, mal by ľahko zistiť, čo ste zač. Nezabúdajte, zákazníci si prezerajú web z určitého dôvodu. To znamená, že niečo hľadajú alebo potrebujú. Ak si nie sú istí, či to nájdu u vás, rýchlo prejdú na inú stránku. Vaša úloha spočíva v tom, že im dáte informácie, ktoré v danej chvíli potrebujú – rýchlo a zrozumiteľným spôsobom.

Načítava sa stránka dostatočne rýchlo?

Žijeme v rýchlom svete. Stránka, ktorá sa načítava pomaly, je odsúdená na to, aby ju návštevník raz a navždy opustil skôr, než sa začíta do jej vymakaného obsahu. Obzvlášť, ak prehliada stránky cez mobil. Výskumy ukázali, že viac než 75 % používateľov druhýkrát nenavštívilo stránku, ktorej načítanie trvalo viac než 4 sekundy.

Našťastie existuje veľa spôsobov, ako to napraviť. Od zmenšenia obrázkov cez použitie cache systému (vďaka tomu, že sa dáta o stránke uložia do cache súboru, pri nasledujúcej návšteve sa nemusia znovu sťahovať všetky dáta, keďže sú už uložené v cache pamäti), až po správnu voľbu webhostingu.

Túto problematiku však musíte vnímať omnoho komplexnejšie, kedže rýchlosť načítania ovplyvňuje množstvo faktorov. Určite si prečítajte tento článok alebo návod pre WordPress stránky.

Pôsobí web dôveryhodne?

Ľudia chcú vedieť, s kým majú tú česť a či sa vám oplatí dôverovať. Ak na stránku pridáte vlastné fotografie, tak budete pôsobiť podstatne vierohodnejšie. Určite oveľa viac, než stránky obsahujúce vysmiatych členov tímu z fotobanky.

Bude to znamenať, že si stojíte za tým, čo ponúkate a za svojou prácou. Získali ste nejaké ocenenie alebo certifikát? Pochváľte sa ním. Vaši návštevníci tak nadobudnú väčšiu istotu a ľahšie sa rozhodnú zdieľať váš obsah alebo využiť vaše služby.

Veľmi dobrou reklamou sú tiež odporúčania od spokojných zákazníkov. Prelinkovanie na profily na sociálnych sieťach takisto pomáha budovať vplyv a potvrdzuje vašu spoľahlivosť.

Poznáte svoje cieľové publikum?

Obsah stránky, štýl a dizajn jej obsahu, to všetko by malo byť zamerané na konkrétnu cieľovú skupinu. Pokiaľ sa pokúšate osloviť všetkých na planéte Zem, tak neoslovíte nikoho. V prvom rade si musíte vybrať, pre koho konkrétne je web určený. Vytvorte si vzor klienta so všetkými špecifikami, aké k nemu prináležia (persóny). Čím ich máte viac, tým lepšie. Následne im prispôsobte váš web.

Vyzerá stránka profesionálne?

Nezáleží na tom, či ste si svoju stránku vytvorili svojpomocne, pokiaľ ovládate základy webového dizajnu a viete posúdiť, čo vyzerá dobre. Je veľký rozdiel medzi tým, či nechcete investovať do svojej stránky, aby ste ju vylepšili alebo viete odviesť dobrú prácu aj sami.

Otázne však zostáva, prečo by mali zákazníci investovať do vašich produktov a služieb, pokiaľ už samotná stránka kričí, že nechcete investovať do svojej vlastnej spoločnosti. Pochopiteľne, začínajúci podnikatelia nemajú peňazí nazvyš. Pokiaľ však chcete rozbehnúť seriózny biznis, profesionálna webstránka, kvalitný obsah a vhodný výber fotografií patria medzi investície, na ktorých sa šetriť nevypláca.

Dali ste si záležať na obsahu?

Čo vlastne na webe ponúkate? Prvoradým a hlavným cieľom by mala byť pomoc ľuďom. Ak im dokážete zlepšiť život, dosiahnuť kariérny postup, napraviť podlomené zdravie alebo čokoľvek, na čom im záleží, veľmi radi strávia čas prezeraním si vašej stránky.

Venujte veľkú pozornosť nadpisom. Nadpisy sú totiž, bez debaty, najdôležitejšou časťou obsahu. Práve tie totiž rozhodujú, či sa návštevník na stránke zdrží, aby sa dozvedel viac, alebo ju naopak, rýchlo opustí. Naučiť sa umeniu písať nadpisy je preto jedným zo základných krokov, ktoré by mal ovládať každý marketér, blogger, či majiteľ webstránky.

Použili ste aj iné druhy médií, ako napríklad obrázky, fotky, videá?

Čo dokáže ľahko a jednoducho zatraktívniť text? Odpoveď znie: Menej textu😊 Priveľa textu pokope je častým dôvodom, pre ktorý návštevníci web opúšťajú. Dôvod je jednoduchý – ľudia sa radšej pozerajú na obrázky ako čítajú text. Práve preto populárne webové stránky používajú na svojej landing page (prvá stránka, s ktorou príde návštevník do kontaktu) obrázky na pozadí celej obrazovky.

Pridajte na svoju stránku zaujímavé alebo vtipné (samozrejme, relevantné) fotky, obrázky, gifká alebo videá. Takto bude obsah webu pútavejší a ľahšie stráviteľný. Návštevník si pri ich prezeraní na chvíľku oddýchne od čítania a to mu pomôže lepšie sa sústrediť na to, čo mu chcete v texte ponúknuť.

Nájde používateľ bez námahy presne to, čo potrebuje?

 

Viete, ktorý tvor je najnetrpezlivejší na svete? Človek, ktorý si prezerá webové stránky a hľadá pritom niečo konkrétne.😊Nič tak nedokáže znechutiť potenciálneho zákazníka, ako zbytočné preklikávanie sa a blúdenie po stránke. Možno ešte tak pomalé načítavanie, ale o tom sme už hovorili vyššie.

Uistite sa, že na stránke je možné sa ľahko zorientovať. Prehľadnosť webu je potrebná, aby na ňom každý bez problémov našiel to, čo potrebuje. Ak sa vám podarí udržať dizajn jednoduchý a bez zbytočností, návštevník sa bude môcť ľahšie sústrediť na podstatné veci a strávi u vás viac času.

Nezabudli ste na interné prelinkovanie?

V žiadnom prípadne nezanedbajte interné prelinkovanie. (Interné linky sú vlastne odkazy, ktoré v rámci jednej domény vedú návštevníka z jednej podstránky na ďalšiu.) Má totiž priamy vplyv na pozície v Google vyhľadávaní.

Vhodne zvolený interný link zároveň dokáže udržať zákazníka na stránke a znížiť tak jej bounce rate (mieru opustenia stránky). Nemenej dôležité je aj to, aby ste prelinkovanie viedli na relevantné články a stránky, ktoré s daným obsahom súvisia.

Linky dokážu tiež prenášať šťavu (tzv. link juice) zo spätných odkazov a rovnomerne ju rozptýliť na stránky, ktoré už z nejakého dôvodu upadajú do zabudnutia. Mnohé z nich by ľudia nenavštevovali, ak by ste na ne nezaviedli interné prelinkovanie.

Je stránka ľahko čitateľná?

Ide o to, aby sa dala pohodlne prečítať na všetkých typoch zariadení. Písmo by malo byť dostatočne veľké na to, aby jeho čítanie nerobilo zákazníkom problémy. Zároveň by však nemalo byť priveľké, aby návštevník nemusel zbytočne scrollovať.

Rozdeľte veľké kusy textu na malé jednohubky. Takto bude ich obsah ľahšie konzumovateľný. Články rozčleňte na viaceré odseky, pridajte hlavný nadpis a podnadpisy, vymenovania označte odrážkami. A nezabudnite na dostatok prázdneho priestoru, ktorý zvýši prehľadnosť. Ďalšie tipy a odporúčania nájdete v staršom článku Ako by (ne)mal vyzerať článok na blogu.

Neprehnali ste to s reklamami?

Príliš veľa reklám na webe vyzerá odstrašujúco a nežiaduco pripomína spam. Navyše môže zákazníkov doslova vyrušovať a sťažuje im orientáciu na stránke. Pohybujúce sa reklamy pôsobia obzvlášť rušivo. A čo je ešte horšie, priveľa reklám môže mať za následok spomalenie načítania stránky.

Monetizácia obsahu je síce skvelý nápad, ale myslite v prvom rade na ľudí. Skôr, než nejakú reklamu na web umiestnite, porozmýšľajte, kde by to bolo strategicky najvhodnejšie.

Skontrolovali ste si gramatiku?

Možno sa vám zdajú gramatické chyby a preklepy banálne, faktom však zostáva, že návštevníkom vysielajú negatívne signály. Ak chcú ľudia s niekým uzatvoriť obchod, potrebujú dôveru. A práve takéto prehrešky vám na hodnovernosti rozhodne nepridávajú.

Aktualizujete stránku pravidelne?

Pokiaľ pri poslednom príspevku na vašom osobnom alebo firemnom blogu svieti dátum z minulého roka, je načase oprášiť pavučiny. Dajte si záležať na tom, aby bol obsah pravidelne aktualizovaný. Nikto nemá záujem o spoluprácu so spoločnosťou, ktorá sa javí ako zastaraná. A vôbec, je jej ponuka ešte aktuálna? Navyše, čerstvý obsah je pre vyhľadávač znamením, že sa o web staráte. Pokiaľ vám vymýšľanie nových príspevkov robí problémy, odporúčam prečítať si osvedčené tipy, ako získať nápady na nové príspevky.

Našli ste niečo, čomu ste dosiaľ nevenovali dostatočnú pozornosť? Skúste to napraviť! Prajem vám príjemné experimentovanie. 😊

Mať svoje hobby ako prácu – to bol vždy môj sen. Ako copywriter vo firme TEXTO robím to, čo ma napĺňa. Pracujem so slovom tvorivým spôsobom a snažím sa vytvárať kvalitný obsah. Mojou vášňou sú príbehy ukryté v knihách, zvieratá, hlavne tie, o ktorých náklonnosť treba dennodenne bojovať (mačky:)) a orientálne tance.

Žiadne komentáre
 

Pridaj komentár

Ďalšie články z nášho blogu: